Skocz do zawartości
loccutus

ReefTech LED Lighting MKI codename "Prometheus"

Rekomendowane odpowiedzi

Wcale tak bardzo mniej światła nie ma, robiłem te testy kilka miesięcy temu z pomiarami luxometrem i wyniki były zaskakujące najfajniej jest powiesić lampkę na wysokości ok 20 cm nad wodą kąd padania 125 stopni jest dość szeroki przy lampie bez soczewek, oczywiście masz w zupełności rację Im wyżej powiesisz, tym większy obszar dna oświetlisz ale słabiej ale nie wiele to kwestja 10 % dla jednych to sporo dla innych nie ma znaczenia myślę że dwa takie moduły to max na akwarium 120-140 cm i jeszcze jedna sprawa są to najmocniejsze lampy na rynku zastanawiam się czy nie za mocne ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak za mocne Ledy, jeśli masz komputer którym możesz przyciąć PWM i zmniejszyć jasność do zera. I na tym cały pic polega. To jest najważniejsze zadanie komputera - dać możliwość zmniejszenia strumienia. Tymczasem są jak wiadomo głosy które twierdzą że "cała ta elektronika to tylko bajer". Nie - bajery są przy okazji a podstawa to możliwość ograniczenia strumienia światła. Przydatne po pierwsze przy adaptacji zbiornika, a po drugie - zmniejszając wypełnienie PWM, zmniejszasz moc, zmniejszasz temperaturę złącza, zwiększasz żywotność diody....

Testy i pomiary to pod wodą te 10% dały czy w powietrzu. No i mówimy o 10% mniej lux'ów ?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jasnosc w pelni regulowana wiec nie ma mowy by byly za mocne. Dla mnie - mistrzostwo swiata. Gratuluje panowie :good2:

Ale wypowiedz slawka dala mi do myslenia ;) Skoro przwidywany czas pracy diody przy pelnym obciazeniu wynosi 50k godz to przy odpowiednio nizszym pradzie zywotnosc powinna sie wydluzyc. Nie znam charakterystyk 'wypalania' sie ledow, ale jesli jest to zaleznosc w miare liniowa to bardzo fajny pomysl dla kolejnych wersji aby zrobic z nich urzadzenia naprawde niezwykle trwale :) zamontowac w lampie luxometr ktrory bedzie od poczatku ustwial np wartosc 100% jasnosci dla 85% mocy. I zwiekszal moc gdy rzadanie 100% jasnosci nie spelni zadanej wartosci na mierniku :) Bylby to gwarant niezmiennych parametrow oswietlenia przez dlugie lata.

Sie tak rozdumalem wieczorowa pora ;)

pozdrawiam i szacun dla tworcow ;)

lukasz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie ma czegoś takiego jak za mocne Ledy, jeśli masz komputer którym możesz przyciąć PWM i zmniejszyć jasność do zera. I na tym cały pic polega. To jest najważniejsze zadanie komputera - dać możliwość zmniejszenia strumienia. Tymczasem są jak wiadomo głosy które twierdzą że "cała ta elektronika to tylko bajer". Nie - bajery są przy okazji a podstawa to możliwość ograniczenia strumienia światła. Przydatne po pierwsze przy adaptacji zbiornika, a po drugie - zmniejszając wypełnienie PWM, zmniejszasz moc, zmniejszasz temperaturę złącza, zwiększasz żywotność diody....

Testy i pomiary to pod wodą te 10% dały czy w powietrzu. No i mówimy o 10% mniej lux'ów ?

Leszek a dlaczego nie piszesz że nie można dać lampy na 100 % na początek ? Wszak można popalić korale, niestety to mi się udało :lol: Jakie pomiary pod wodą raczej nad wodą.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Liniowe trendy to chyba tylko w matematyce ;) życie rzadko kiedy jest proste ;) I dlatego matryca lampy RTL jest "taka" mocna. Dlaczego? - ano z dwóch powodów.

1. Producenci LED, nawet CREE podają w tabelkach szczegółowe dane - niestety mało kto się w nie zagłębia, a w opisie walą tłustym drukiem to co ma klienta przekonać. I tak wszyscy cieszą się jak dzieci na 139lm/W dla XP-G R5. No wartość fajna nieprawda? ale mało kto kojarzy że osiągalna dla temperatury złącza 25*C. Temperatury złącza kojarzycie? Tego elementu który "generuje światło". W realu niewykonalne - chyba że wsadzi sie leda w środek zamrażarki, na biegunie południowym w środku zimy... niestety na pewno nie przy pokojowej temperaturze otoczenia.

fluxvstemp.jpg

jak widać z małego, skromnego wykresu (którego producenci za bardzo nie kochają :) ), w miejscu gdzie typowo obraca się temperatura złącza - czyli okolice 90-110* zwłaszcza dla prądów wyższych niż 350mA, strumien z nominału spada do...85%, jednym słowem mamy już nie 139 ale około 115 lm/W i to na przysłowiowe "dzień dobry". Zatem robiąc lampę, trzeba było dołożyć te parę W ledów, żeby "wyjść na swoje".

2. Żywotność - to co się przez to rozumie, to okres czasu pracy leda w danych warunkach, po którym jego jasność spadnie. Ale nie do zera tylko o ileś procent. Powiedzmy do 70% nominału. Cree wydało kiedyś dokument z którego wynika że ich struktury zachowują się tak jak na wykresie:

timevsjt.jpg

i znów, założyliśmy że skoro wykres dla XR-E czyli starszej generacji chipu, pozwala ocenić, że L70 osiągniemy w warunkach w jakich pracowałyby nasze diody przy mocy maksymalnej po 50.000 godzin pracy, to pozwoli przypuszczać, że XP jako nowsza generacja może wytrzymać nieco dłużej. Nie mniej zakładamy gorszy wariant, w którym po 50kh mamy 70% nominału czyli ... 70% z 85% ze 139lm/W czyli ... 80lm/W.

Jak widać - realnie po 50 tysiącach godzin pracy, z każdej diody, nawet najbardziej wypasionej Cree, robi sie.. byle jaki chińczyk ;) Nie mniej chińczyk też jeszcze działa prawda? - I oto jest drugi powód dla którego daliśmy tyle koników pod maskę.

Co do testów lx. Luxy lumenom nie równe :) a już luxy na powietrzu a lumeny pod wodą o PAR nie wspominając, to już zupełnie inna bajka. Zobacz jaka będzie różnica na tej samej odległości na luxomierzu, ale wsadź go pod wodę to wtedy pogadamy i ręczę Ci, że nie będzie to 10%;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wszystko się zgadza, a nie lepiej zrobić lampkę np 50 - 60 cm moim zdaniem była by bardziej praktyczna nad baniak np 100 cm wystarczy jedna na 150 dwie na 200 trzy, rozsunięcie LED na takiej długości bez optyki daje więcej możliwości a nie ma problemu z widocznymi smugami światła jak przy soczewkach. Kąt padania światła przy Cree 125 stopni pozwala na dość swobodny roztaw LED kolory bardzo ładnie się miksują. Następna sprawa moim zdaniem na plus z długością to możliwość dodania do lampy świetlówek z actyniką, raczej moim zdaniem będzie to bardziej praktyczne no i oczywiście bardziej ekonomiczne dla producenta i nabywcy. A tak notabene to cały czas wydaje mi się że lampy są za mocne ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Slawku nie wzioles pod uwage ze tenki w Us (200gl I wieksze)sa dosyc glebokie(wysokie).

I sa poprostu dopasowane do klijeta.Lepiej chyba zmiejszyc moc lampy po przez program niz

Kabinowac z zawieszeniem nisko na tenkiem.

Sk

Ps Zerknij na RC jakie obudowania nad tenkiem sa u nas.

Edytowane przez SteveK

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

kiedy beda jakies testy PAR pod slona woda? albo chociaz w powietrzu rozklad na powirzchni plaskiej? cos jak Sanjay robi, zeby mozna bylo to porownac.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Slawku nie wzioles pod uwage ze tenki w Us (200gl I wieksze)sa dosyc glebokie(wysokie).

I sa poprostu dopasowane do klijeta.Lepiej chyba zmiejszyc moc lampy po przez program niz

Kabinowac z zawieszeniem nisko na tenkiem.

Sk

Ps Zerknij na RC jakie obudowania nad tenkiem sa u nas.

Faktycznie masz rację nie pomyślałem nad tym że lampy są robione pod rynek USA

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Liniowe trendy to chyba tylko w matematyce ;) życie rzadko kiedy jest proste ;) I dlatego matryca lampy RTL jest "taka" mocna. Dlaczego? - ano z dwóch powodów.

1. Producenci LED, nawet CREE podają w tabelkach szczegółowe dane - niestety mało kto się w nie zagłębia, a w opisie walą tłustym drukiem to co ma klienta przekonać. I tak wszyscy cieszą się jak dzieci na 139lm/W dla XP-G R5. No wartość fajna nieprawda? ale mało kto kojarzy że osiągalna dla temperatury złącza 25*C. Temperatury złącza kojarzycie? Tego elementu który "generuje światło". W realu niewykonalne - chyba że wsadzi sie leda w środek zamrażarki, na biegunie południowym w środku zimy... niestety na pewno nie przy pokojowej temperaturze otoczenia.

fluxvstemp.jpg

jak widać z małego, skromnego wykresu (którego producenci za bardzo nie kochają :) ), w miejscu gdzie typowo obraca się temperatura złącza - czyli okolice 90-110* zwłaszcza dla prądów wyższych niż 350mA, strumien z nominału spada do...85%, jednym słowem mamy już nie 139 ale około 115 lm/W i to na przysłowiowe "dzień dobry". Zatem robiąc lampę, trzeba było dołożyć te parę W ledów, żeby "wyjść na swoje".

2. Żywotność - to co się przez to rozumie, to okres czasu pracy leda w danych warunkach, po którym jego jasność spadnie. Ale nie do zera tylko o ileś procent. Powiedzmy do 70% nominału. Cree wydało kiedyś dokument z którego wynika że ich struktury zachowują się tak jak na wykresie:

timevsjt.jpg

i znów, założyliśmy że skoro wykres dla XR-E czyli starszej generacji chipu, pozwala ocenić, że L70 osiągniemy w warunkach w jakich pracowałyby nasze diody przy mocy maksymalnej po 50.000 godzin pracy, to pozwoli przypuszczać, że XP jako nowsza generacja może wytrzymać nieco dłużej. Nie mniej zakładamy gorszy wariant, w którym po 50kh mamy 70% nominału czyli ... 70% z 85% ze 139lm/W czyli ... 80lm/W.

Jak widać - realnie po 50 tysiącach godzin pracy, z każdej diody, nawet najbardziej wypasionej Cree, robi sie.. byle jaki chińczyk ;) Nie mniej chińczyk też jeszcze działa prawda? - I oto jest drugi powód dla którego daliśmy tyle koników pod maskę.

Co do testów lx. Luxy lumenom nie równe :) a już luxy na powietrzu a lumeny pod wodą o PAR nie wspominając, to już zupełnie inna bajka. Zobacz jaka będzie różnica na tej samej odległości na luxomierzu, ale wsadź go pod wodę to wtedy pogadamy i ręczę Ci, że nie będzie to 10%;)

Leszku jesli chodzi o temp. pracy to tu Cie zaskocze ;)

Jestem jednym jesli nie jedynym ktory chlodzi swoje ledy ciecza wiec mam male pole do popisu :)

Co prawda nie probowalem trzymac temp. zlacza na 25*C bo nie jestem wariatem ale bez problemu utrzymuje temp pracy "radiatora" (wymiennika ciepla jak ktos woli) na okolo 30*C, biale ledy na 60% niebieskie 80%

jade na Luxeonach i leje full 3w na lampke 30 niebieskich i 30 bialych diod.

Uzywam do tego tylko jednego wentylatora 140mm niskoobrotowego wiec zakladam ze jesli podniose obie wartosci do 100% (180W) uruchomie dwa wentylatory na chlodnicy i zamienie je na medium rpm albo high rpm (zalezy od halasu, teraz ten jeden jest absolutnie nieslyszalny, pompy tez nie slychac) to mysle ze moglbym sie pokusic o te 25*C a moze nawet zejsc nizej ;) Teraz jade na destylowanej wodzie ale pare % moglbym zyskac stosujac jakis specjalny plyn...

Tak tylko przyszlo mi do glowy, bo rozne dziwne pomysly miewam :)

pozdrawiam

marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od temperatury złącza do temperatury radiatora jest jak z Warszawy do New York-u ;) Pilnować temperatury radiatora jest sens, jedynie wtedy gdy znasz (wyliczyłeś, zmierzyłeś) zależność między Tj (LED) a Th (Radiatora).

Żeby określić warunki pracy diody - najłatwiej w warunkach amatorskich zmierzyć temperaturę złącza, mierząc temperaturę padów termalnych jak najbliżej leda na MCPCB - czyli temperaturę (Tsp) - "solder point'u". Technicznie najlepiej użyć do tego termopary, która musi mieć jak najlepszy kontakt z thermalpadem - czyli wręcz przylutować czujnik do thermaplad'a ;) Próbowaliśmy to robić kamerą termo - ale jest lipa ze względu na trudną do oszacowania emisyjność termiczną leda. Termopara jest niezawodna ;)

Mierzysz wiec temperaturę we w/w punkcie i obliczasz temperaturę złącza diody, znana jest bowiem rezystancja termiczna miedzy złączem diody a solderpointem i dla XP-G wynosi ona typowo 6*K/W (RTHj-sp)

Załóżmy że zmierzyłeś tam 25*C (suuuuper za***isty bo nierealny wynik). Pomiar wykonałeś zasilając leda prądem 1A. Przy tym prądzie moc XP-G wynosi 3.3V *1A = 3.3W

T(sp) = 25

P = 3.3

T(j) = 6*3,3 + 25 = 44,8 *C - taką temperaturę ma złącze... które zawsze jest najgorętszym punktem łańcuszka (złącze-solderpoint - podłoże - radiator - otoczenie...), a kazdy jego kolejny element jest z natury rzeczy chłodniejszy ;)

Reasumując - temperatura radiatora, co wielokrotnie podkreślałem MOŻE nic nie mówić o tym w jakich warunkach pracuje led. Może, bo kto wie co robić, poradzi sobie z tym problemem i na podstawie T radiatora bedzie wiedział co jest grane w głębi systemu.

Jak przyjrzycie się naszym płytkom MCPCB to znajdziecie tam przylutowany czujnik temperatury - dzięki któremu o wiele dokładniej potrafimy określić temperatury złącz ledów.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jak juz wczesniej pisalem nie jestem wariatem ;)

Robię to bardziej dla zabawy niż w celach naukowych ale rozumiem doskonale co masz na myśli.

W moim projekcie nie używam past, zamienilem je na thermal tape z czystego lenistwa ;)

Tu jest fajny materiał dla kogoś kto sie tym zainteresował:

http://www.cree.com/products/pdf/XLamp_PCB_Thermal.pdf

Pozdrawiam,

marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Leszku jesli chodzi o temp. pracy to tu Cie zaskocze ;)

Jestem jednym jesli nie jedynym ktory chlodzi swoje ledy ciecza wiec mam male pole do popisu :)

Co prawda nie probowalem trzymac temp. zlacza na 25*C bo nie jestem wariatem ale bez problemu utrzymuje temp pracy "radiatora" (wymiennika ciepla jak ktos woli) na okolo 30*C, biale ledy na 60% niebieskie 80%

jade na Luxeonach i leje full 3w na lampke 30 niebieskich i 30 bialych diod.

Uzywam do tego tylko jednego wentylatora 140mm niskoobrotowego wiec zakladam ze jesli podniose obie wartosci do 100% (180W) uruchomie dwa wentylatory na chlodnicy i zamienie je na medium rpm albo high rpm (zalezy od halasu, teraz ten jeden jest absolutnie nieslyszalny, pompy tez nie slychac) to mysle ze moglbym sie pokusic o te 25*C a moze nawet zejsc nizej ;) Teraz jade na destylowanej wodzie ale pare % moglbym zyskac stosujac jakis specjalny plyn...

Tak tylko przyszlo mi do glowy, bo rozne dziwne pomysly miewam :)

pozdrawiam

marek

Marek napisz coś więcej na ten temat chłodzenia od roku coś takiego majstruję wymyśliłem sobie to tak że do sumpa wkładam małe akwarium zamknięte prowadzę miedzią instalację w taki sposób woda z akwarium morskiego nie ma styku z miedzią, jednocześnie ta konstrukcja pozwoli na podniesienie temp w akwarium zastanawiam się tylko ile tego ciepła przez szyby weźmie sump

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Slawku bardzo chętnie podziale sie z Toba i kolegami/ koleżankami zainteresowanymi wątkiem lecz nie wiem czy to dobre miejsce, Leszek może być nie zadowolony ze zasmiecamy mu jego temat. Wypadało by chyba otworzyć jakiś nowy temat...

Pozdrawiam,

marek

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A mnie tam rybka - chłodzenie ważny temat. Sam pracuję nad pewnym pomysłem... ale to jeszcze nie czas na szczegóły. Dyskutujcie sobie. Byle na temat ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jestem jednym jesli nie jedynym ktory chlodzi swoje ledy ciecza wiec mam male pole do popisu :)

....

Teraz jade na destylowanej wodzie ale pare % moglbym zyskac stosujac jakis specjalny plyn...

Tak tylko przyszlo mi do glowy, bo rozne dziwne pomysly miewam :)

pozdrawiam

marek

Marek

Dawaj foty jak Ty to zrobiłeś :) bo temat ciekwy do dyskusji. Jakie największe problemy napotkałeś przy konstruowaniu tego rozwiązania?

Wady/zalety?

PozdrT

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×