Skocz do zawartości
loccutus

DIY LED 80W

Rekomendowane odpowiedzi

Przedstawiam Wam efekt ostatnich kilku dni dłubania w aluminium i plexi - lampę o mocy 80W przeznaczoną nad zbiornik 60x40x25. Moc jak na taki litraż kosmicznie duża, ale lampa miała umożliwiać wykorzystanie w późniejszym czasie nad większym akwarium.

LEDy - Cree Niviss XP-C białe 24 szt, Cree Niviss XP-E Royal Blue D4 12 sztuk. Trochę nietypowo, bo więcej białych i to "starego typu " - niż niebieskich. Dlaczego tak ?

1 - XPC to wcale nie są złe ledy - wyścig zbrojeń każe montować do lampy minimum XP-G, XM-L a nawet MC-E - uważam ze to w pewnych przypadkach kompletna bzdura, zwłaszcza w lampach małej mocy i zwłaszcza w morskich kiedy i tak każdy skręca kolor w kierunku niebieskiego.

2 - Ledy są montowane na paskach po 6 szt - taki układ w którym silniejsza niebieska wpakowana jest między dwie o połowę słabsze białe -daje lepszy rezultat mieszania się koloru - światło w efekcie jest bardziej jednorodne zwłaszcza bliżej ledów a tu docelowo mamy 25cm słupa wody.

3 - Ciepło. 2 wentylatory w lampie, zupełnie na wyrost dane ( przydadzą się przy ewentualnej zmianie ledów na mocniejsze jeśli lampa powędruje nad większy zbiornik) nie mają kompletnie NIC do roboty. Podejrzewam że lampa przekroczy 32*C temperatury tylko w bardzo ciepłe dni - efekt ledy mają RAJ do pracy. Z XPG bujały by się non stop.

4 - prąd XPC ustalony na max (500mA) umożliwia zasilanie 2 pasków z jednego drivera 1A. Raz że taniej i prościej, dwa, zawsze można bez przeróbek elektroniki podłączyć w to miejsce ledy mocniejsze - oczywiście mniej.

Napęd lampy - elektronika "typowa" dla moich wynalazków, tradycyjnie bluetooth i oprogramowanie na PC - wszyscy znają wiec nie będę się powtarzał. Generalnie to jest ten komputer zaprojektowany jako uniwersalny dla Reefmaxa i dla lamp innego typu - co widać na zdjęciach poniżej.

Obudowa - frezowany aluminiowy radiator, w którym schowałem elektronikę i wentylatory oraz przewody. Starałem sie tak to wszystko zrobić żeby kabli było jak najmniej - efekt pozostawiam do oceny.

Osłony - płyty plexi przykręcane na słupki dystansowe.

Zasilanie 24V/96W - typowy zasilacz od laptopa daje rade.

a teraz zdjęcia :)

Widoczek ogólny:

lampa_50W_06.jpg

W trakcie uruchamiania

lampa_50W_07.jpg

W trakcie pracy - wyświetlacz jest umieszczony pod płytą górną osłony z plexi. Płyn do płukania tkanin "K" się skończył najlepszy sposób i patent na to żeby plexi kurzu nie łapało. Umyte płynem K nie elektryzuje się....

lampa_50W_08.jpg

Model Stealth - świeci, świeci - a waitraki milczą - zasługa mało grzejących się XP-C

lampa_50W_09.jpg

Po przewróceniu "na plecy" wygląda to tak (oczywiście aparat wariuje więc czas migawki trzeba było baaardzo skrócić)

lampa_50W_05.jpg

No i kilka fotek "spod maski"

lampa_50W_01.jpg

Kable pochowane pod płytką elektroniki - ordnung must sein :)

lampa_50W_02.jpg

No i widok na ledy od spodu - miszczu od frezowania przesadził nieco z kalibrem otworów pod przewody - ale nie ma chyba tragedii ?

lampa_50W_04.jpg

Koniec :)

następna będzie "krówka" 200W :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Byłem, widziałem... Szacun :good2:

Edytowane przez Marqo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kiedyś DIY wyglądało zupełnie inaczej :D Super lampka, prawie tak dobra jak mój model :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od czwartku zabieram się za 200W sztukę. Będzie też (mam nadzieję) niedługo taka około 400W :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

hehe ... widzę ze spodobał się pomysła z osłoną :)

http://s1.zmniejszacz.pl/104/p8151940__709128.jpg

co do driverów na ;płytce , to nie było na ten temat kiedyś dyskusji ze na laminacie to max koło 0,9A ??? chyba przy okazji jakiegoś tematu o lampach ps ??

poza tym super to wyszło :) gratki panie gratki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dobre pomysły trzeba kopiować :)

Tam nie chodziło o laminat, tylko o użytą diodę SK26 która przy prądzie 1A już bardzo się grzeje. Dając lepszą można spokojnie przeciążyć nawet MBI w okolice 1.1 - 1.2A ale to już ryzyko rośnie. Laminat spokojnie wystarcza. Grunt to prawidłowe zaprojektowanie płytki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tam nie chodziło o laminat, tylko o użytą diodę SK26 która przy prądzie 1A już bardzo się grzeje. Dając lepszą można spokojnie przeciążyć nawet MBI w okolice 1.1 - 1.2A ale to już ryzyko rośnie. Laminat spokojnie wystarcza. Grunt to prawidłowe zaprojektowanie płytki.

:) a no widzisz , nie doczytałem do końca , w takim razie zwracam honor:)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Leszek - z ciekawości - w czym piszesz soft na PCeta?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jako Sławomir Dyl muszę pomarudzić :ninja: Troszkę jestem zdziwiony zastosowaniem takiej konfiguracji LED raczej skłaniam się do 50/50 z wskazaniem na Royal Blue. Jako białe pewnie zastosowałeś XPCWHT-L1-0000-00C01. No chyba że masz dojścia do określonej temperatury.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Sławek... też miałem wiele do powiedzenia nt. lamp led firmowanych przez loccutus'a. Odkąd kupiłem produkt, zaświeciłam i obserwuje korale... cóż, zmieniłem zdanie na temat gotowych produktów i lamp DIY. Lepiej posłuchać mądrzejszego, niż samemu "frycowe" płacić:)

ps. OT poszedł, przepraszam. Lampa super. @loccutus, powiedz (napisz) jakiej grubości jest ta pleksi oddzielająca diody "od wody"?

Edytowane przez dominik

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×