Skocz do zawartości
APAP75

automatyczna dolewka na attiny13A

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Chciałbym przedstawić mój projekt - automatyczną dolewkę na procesorze attiny13A

Jest to wersja dla pompy na 12V - coś w tym rodzaju jak na zdjęciu. 

Ważne, aby nie pobierała więcej prądu niż ok 1,6A (mniej niż 20W). U mnie podobna pracuje od ponad pół roku - daje sobie radę.
Oczywiście można wykonać także dolewkę na 230V - bardziej uniwersalną - można podłączyć dowolną pompę jaki i taką na 12V poprzez zasilacz (do wyjścia dolewki podłączamy zasilacz, a do niego pompę).

Konstrukcja ta powstała na bazie moich doświadczeń (jest to już trzecia wersja   :wink:   )

Kilka słów szczegółów
- układem sterującym jest tu anniny13A, steruje on pracą przekaźnika na podstawie sygnału z dwóch czujników.
- dolewka posiada 5 diod LED sygnalizujących jej pracę:
     ZASILANIE - jak sama nazwa mówi - świeci się zawsze, gdy dolewka jest podłączona do sieci
     CZUJNIK 2 - czujnik alarmowy (ten wyżej zawieszony pływak)
     CZUJNIK 1 - czujnik pracy (roboczy) dolewki - na jego podstawie pompa jest uruchamiana i wyłączana
     POMPA   - świeci się w czasie pracy pompy
     ALARM - informacja o alarmie i stanie dolewki
Sam układ w czasie normalnej pracy pobiera niewielki prąd ok 20mA na 12V (ile to jest w W na 230V - muszę zmierzyć). Załączenie każdej diody jest to ok 10mA plus pompa - zależy od pompy - ale działa ona tylko kilka sekund.

Na dolewce jest jeszcze wyprowadzony przycisk RESET oraz przełącznik tajemniczo opisany 6s i 12s.

Pompka posiada kilka zabezpieczeń:
1. Przy zejściu alarmu blokowana jest pompa (softwerowo i sprzętowo)
2. Załączenie pompy następuje po pewnym opóźnieniu  - tak aby wyeliminować krótkotrwałe włączenia i wyłączenia pompy.
3. Po zadziałaniu dolewki pompa blokowana jest na jedną minutę. Tutaj napiszę parę słów dlaczego. W moim akwarium po dolaniu wody i wyłączeniu pompy (inna pompa) obiegowa wypompowywała wodę z panela i dolewka włączała się ponownie. Działo się tak dlatego, że system ma pewną "bezwładność" - dolana woda jest przepompowana i dopiero po kilku sekundach dopływa ze zbiornika. To tak, aby zapobiec przelaniu, a dokładniej mieć taki poziom wody jaki chcemy.
Sygnalizowane jest to krótkimi błyskami diody ALARM.
Ze stanu tego dolewka może wyjść po zadziałaniu CZUJNIKA 2  - alarmowego, lub resecie.
4. Pompa może pracować 6 lub 12 sekund. Wystarczająco. Dodatkowo zabezpiecza to nas przed:
  - skończeniem się wody w zbiorniku - pompa nie będzie pracować na sucho, tylko się wyłączy
  - przytkaniem się czegoś w hydraulice (np rury spustowej do sumpa) - czyli przed zalaniem mieszkania
  - jakieś inne anormalne zachowanie systemu hydraulicznego
  Ze stanu dolewkę może wyciągnąć tylko restart lub zadziałanie CZUJNIKA 1 - czyli roboczego czujnika dolewki.
Sygnalizowane jest to szybkim miganiem diody ALARM
5. Po zadziałaniu CZUJNIKA 2 - alarmowego - dolewka się blokuje do czasu, aż alarm ten zniknie. Sygnalizowane jest to wolnym miganiem diody ALARM. Ze stanu tego nie da się wyjść restartem - alarm od CZUJNIKA 2 musi się wyczyścić.
6. Zadziałanie CZUJNIKA 2 - alarmowego dodatkowo blokuje tranzystor sterujący pompą - nawet jeśli procesor z jakiś powodów (awaria) chciałby ją włączyć - jest to niemożliwe.
7. Procesor przed "zwisem" dodatkowo zabezpieczony jest systemem watchdoga. Przy zawieszeniu się procesora następuje jego restart i program zaczyna pracować od nowa.
8. Dodatkowo wykrywany jest stan "anormalny" - pracuje pompa i schodzi alarm (z jakiegoś powodu CZUJNIK 1 nie zadziałał). Następuje wyłączenie pompy i restart procesora. Po restarcie patrz punkt 1. Jeśli zawiodły by oba czujniki patrz punkt 4.

Nie mam pomysłu, przed jakimi dodatkowymi anomaliami jeszcze mógłbym się zabezpieczyć. Liczę na Waszą kreatywność - zawsze coś można w programie poprawić/zmienić.

Restart sygnalizowany jest czterokrotnym mignięciem diody ALARM

Problem miałem z zawieszeniem czujników - obecnie ten długi plastik przykręcam do korony, ale pracuję nad uchwytem magnetycznym.

Do podłączenia czujników użyłem gniazda USB - nie podłączać do komputera   :P  - jest to tylko gniazdo, ale dzięki temu można zastosować zwykły przedłużacz USB.

 

pozdrawiam

 

   Andrzej

 

post-3968-0-14049200-1441210310_thumb.jpg

post-3968-0-76623100-1441210316_thumb.jpg

post-3968-0-77098600-1441210323_thumb.jpg

post-3968-0-07344800-1441210330_thumb.jpg

post-3968-0-58560100-1441210336_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
 

Chciałbym przedstawić Wam dwóch młodszych braci mojej dolewki - V3 na 230V i V5 na 230V

 

dolewki 3.jpg

 

Zmiana podyktowana była przez nowy czujnik, który miał inną logikę niż dotychczasowe przeze mnie stosowane. Za to jest mniejszy i ma mocowanie magnetyczne :)

 

nowy czujnik.jpgnowy czujnik 2.jpg

 

Z początku miałem obawy, czy magnes nie zaburzy pracy kontaktronów - sprawdziłem - jest ok

A co się stało z V4 - na początku próbowałem "przerobić" V3 aby działał z nowym czujnikiem - była to ślepa uliczka. Zaprojektowałem więc wszystko od początku. W V5 zastosowałem zasilacz transformatorowy 0,7VA !!!! Mniej niż jeden wat - i daje sobie radę.

Poprzednie wersje zasilane są zasilaczem impulsowym.

 

A tak wygląda to od środka:

 

srodek 1.jpgsrodek 2.jpg

 

 

post-3968-0-45999200-1442941427_thumb.jpg

post-3968-0-07967100-1442941502_thumb.jpg

post-3968-0-66621900-1442941527_thumb.jpg

post-3968-0-27087700-1442941550_thumb.jpg

post-3968-0-81242800-1442941566_thumb.jpg

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×