Skocz do zawartości
loccutus

How Its Made - czyli o budowie lamp LED na poważnie ?

Rekomendowane odpowiedzi

Ło matko :) ale wysyp postów - jakbym wsadził kij w mrowisko a chciałem tylko takie Discovery Science zrobić... Owszem 90% pokazywanych tu rzeczy jest nie do wykonania z tego co w lesie znajdzie, ale tak jak Dominik napisał (tak samo sądzę)  - no bez przesady.... może trzeba by z DIY wydzielić gałąź Orthodox DIY?

 

W każdym razie mam zamiar kontynuować po weekendzie - nie mam zdjęć z następnych etapów tych lamp z wyższych postów - bo one już poszły do ludzi i świecą nad akwarium,

 

 

 

wj1.jpg

 

 

 

ale najwyżej dokończę opis na "mniejszym" przykładzie - idea ta sama. Tylko muszę prawnika spytać czy tak można  :)

 

- Dzięki za ten terebor, jak mi się ten "niemiec" skończy to na pewno wypróbuje - i święta prawda, zacieranie tych śrubek z nierdzewki to jest prawdziwy ból poniżej linii pleców..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

z tym prawnikiem to sobie jaja robiłem.

Ale fajnie, że złapaliście temat :-)

Przynajmniej jest wesoło.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

- Dzięki za ten terebor, jak mi się ten "niemiec" skończy to na pewno wypróbuje - i święta prawda, zacieranie tych śrubek z nierdzewki to jest prawdziwy ból poniżej linii pleców..

 

z tym zacieraniem jest problem szczególnie ze śrubkami z gwintem M6 w dół, ale jedna rada, (może wiecie) nie dokręca sie na siłe tych śrubek, wystarczy lekko zeby tylko "przykręcić", a trzymać na pewno bedzie , szczególnie jesli nie dajesz podkładek "sprężyn"

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

sa specjalne do tego celu przeznaczone smary. kilka firm je produkuje i osobiscie uwazam ze najlepsze robi acme. Od M1.5 do mocowania plytek w narzedziach do gwintow o metrowej srednicy i wiekszej, ktore pozniej latami leza na dnie oceanu. Demontaz zawsze jest bardzo uproszczony a gwinty nie zostaja zniszczone.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Stosuje ze względu na dostępność i kompromis  - jeśli chodzi o siłę potrzebną do zaciśnięcia nitonakrętki, gwint M4. Nitonakrętki te ocynkowane na żółto, w połączeniu z "kwaśnymi" śrubami M4 chodzą o wiele lepiej niż komplet kwas-kwas, ale mimo to trzeba uważać, nie tylko ze siłą tak jak edi pisze, co na sposób wkręcania -wystarczy (jak ktoś nie wie jak wkręcać) minimalnie skrzywić śrubę na wejściu do nakrętki żeby "poszło po gwincie" i kłopoty gotowe. W najgorszym razie jak kto nie wie co robi to śruba zakleszcza sie na amen lub (i) zrywa nitonakrętka. Wtedy to już tylko rozwiercanie zostaje. Jednym słowem delikatnie trzeba jak z jajkiem i jak nie posmarujesz nie pojedziesz...

 

Będę wdzięczny za namiary na wszelką chemię która przeciwdziała właśnie takiemu zacieraniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@loccutus

jeszcze raz przejrzałem zdjecia obudowy tej lampy i powiem szczerze że dolną część zrobiłbym z blachy 1,5mm i olałbym te nitonakrętki, tylko otwór 3,2 i m4 od razu gwint, problem zacierania by znikł a i mniej roboty z tym.

 

nie wiem jakie sa wymiary lamp.... ale samo "okno" na moduły mógłbyś wtedy powiększyć, żeby je rozstawić szerzej na przykład.... a sztywność lampy by pozostała

 

ale to takie tylko moje przemyślenia... B)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

na razie nie mogę - mam sporo innej roboty, ale jak sie obrobię to będziemy kontynuować :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

a propo chłodzenia co było by lepsze przy lampie 360W radiator 19,5x120cm czy blacha aluminiowa 38x110 cm 6 mm gr? 

zastanawia mnie sposób montażu wentylatorów do takiej blachy, całaj kultura pracy/chłodzenia. Po żyjemy zobaczymy aż Główny Nadprądowy się "obrobi" :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Radiator będzie miał większą powierzchnię ale i tak wentylatory będą musiały być. Przy tej powierzchni co piszesz ((38x110)) blacha też da radę i może być spokojnie cieńsza nawet 3-4mm. Oczywiście co najmniej 2 wiatraki 120mm.  Grubsza blacha będzie kumulowała więcej ciepła ale nam nie zależy na jego gromadzeniu tylko rozpraszaniu = liczy sie powierzchnia.

 

Wentylatory montujesz na słupkach dystansowych  - w TME patrz "elemety dystansowe" - w blasze gwintujesz otworki, w otworki wkręcasz słupki a na słupki wiatraki. Odstęp od blachy wiatrakom daj 10-12mm.

 

opisu CDN - myślę że w następną sobotę coś wleci :)

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dzięki, czekam z niecierpliwością na dalszą część opisu,

a szybkie pytanko po przygotowaniu takiej blachy (gwintowanie, itd..) czy malujesz taką blache? 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

radiatorów się nie maluje.

powłoka malarska skutecznie zmniejsza rezystancję termiczną styku radiator-powietrze

ale np aluminium można anodować ..

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Zmniejsza mówisz - to chyba dobrze :)

 

Ja w każdym razie wbrew teorii maluję proszkiem od 2 lat i sprawdza się doskonale. Jeśli robię z blachy polerowanej to nie maluję wcale - ale uwaga na paluchy i rysy których strasznie łatwo narobić. Dlatego folia ochronna zdejmowana jest na szarym końcu montażu.

 

Oczywiście całość musisz zabezpieczyć (obudowa) przed chlapiącą wodą - i tu najlepiej sprawdza się zwykłe szkło float. Plexi też może być, ale trzeba uważać na rysowanie i temperaturę.

 

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Miało być zwiększa rezystancję, bo zmniejsza efektywność chłodzenia :-)

Robię jedno myślę o drugim i efekty widać

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Leszku, że tak z innej beczki, jaki sklep z radiatorami mógłbyś polecić? W projektach używasz najróżniejszych form i kształtów. Znam tylko oferte piekrza, ale tam stosunkowo mały wybór...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ktomek - witaj w klubie nie ty pierwszy i ostatni, ja ostatnio obliczyłem proporcje 2:1 jako 75% :D

 

Nie mogę nic polecić niestety - dlatego od pewnego czasu nie używam radiatorów.  Piekarza trzeba było frezować bo za wysokie, zlecanie własnej formy to znowu kupa szmalu i nerwów przechodziłem przez to raz i dziękuje. Wole przewymiarować kawał blachy i też działa.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Aż się włączę, jako szeroko znany "ledosceptyk" :) Wszędzie się pisze o tym że Cree wydajniejsze w sensie ilości światła na watt (nie wiem jak to fachowo napisać), tyle że, jak dla mnie, najważniejsza jest kondycja korali, rachunek ekonomiczny czy cieplny nie ma takiego znaczenia. Czy przypadkiem nie jest tak że jesteśmy w trakcie swoistego wyścigu zbrojeń - wyciągnąć jak najwięcej światła jak najmniejszym kosztem, czy nie zatracamy gdzieś tego co najważniejsze czyli wymagań koralowców? Nie znam sie na ledach, ale chyba czas zacząć testować, na sobie, postawię baniak specjalnie pod to, na tym samym obiegu i potestuję co będzie dostępne na rynku :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×