Skocz do zawartości
Gość

„Poradnik” dotyczący chemii w akwarium rafowym dla początkujących, część 2: Jakie substancje chemiczne należy uzupełniać

Rekomendowane odpowiedzi

Gość

„Poradnik” dotyczący chemii w akwarium rafowym dla początkujących,
część 2: Jakie substancje chemiczne należy uzupełniać

Randy Holmes-Farley

 

Artykuł ten jest drugim z serii, która porusza zagadnienia chemii akwariów raf koralowych na poziomie podstawowym i praktycznym. Jego głównym celem jest skłonienie nowych akwarystów do skupienia się na tych aspektach chemii akwariów rafowych, które są naprawdę ważne, a nie na tych, które nie są. Nowi akwaryści są bombardowani ogromnym asortymentem problemów i opinii związanych z praktykami hodowli akwariów i żaden z nich nie wydaje się powodować większego niepokoju niż problemy chemiczne. Niektóre z tych kwestii są w rzeczywistości bardzo skomplikowane, a odpowiedzi na wiele pytań po prostu nie są znane. Na szczęście dla hobbystów znajomość odpowiedzi na te pytania rzadko jest ważna dla utrzymania wspaniałego akwarium rafowego. Te kwestie, które są ważne do zrozumienia, są znacznie prostsze i można je rozwiązać bez nadmiernego niepokoju.

Pierwszy artykuł z tej serii dotyczył zagadnień związanych ze słoną wodą używaną w akwarium z rafą koralową, w tym doborem mieszanek soli, pomiarem zasolenia i oczyszczaniem wody z kranu.

Ten drugi artykuł dotyczy kwestii suplementów. W szczególności, co powinno być uzupełniane w większości akwariów rafowych, co może być pożytecznie uzupełniane w niektórych akwariach rafowych, a czego najwyraźniej nie trzeba uzupełniać? Podobnie jak w przypadku pierwszego artykułu, ten nie będzie skupiał się na szczegółach naukowych uzasadnień niektórych suplementów. Takie naukowe idee stanowią podstawę każdej zawartej tutaj rekomendacji, a osobne artykuły, które je szczegółowo opisują, są połączone z odpowiednimi sekcjami tego artykułu dla tych, którzy chcą takich szczegółów. Niemniej jednak taki poziom szczegółowości naukowej jest często zbędny dla większości akwarystów.

Oczekuje się, że pełny zestaw artykułów z tej serii będzie zawierał:

Przewodnik „Jak” dotyczący chemii w akwarium rafowym dla początkujących

  • Część 1: Sama słona woda
  • Część 2: Jakie chemikalia muszą być uzupełniane
  • Część 3: pH
  • Część 4: Jakie substancje chemiczne należy monitorować, aby zapobiec gromadzeniu się

Sekcje tego artykułu to:

 

Wprowadzenie do suplementów


wszyscy akwaryści, którzy nauczyli się hodowli akwariów rafowych na podstawie informacji dostarczanych przez pracowników sklepów i producentów suplementów często są zaskoczeni, że wiele sprzedawanych przez nich produktów jest albo niepotrzebnych, albo nieskutecznych. Żadna część hobby nie niepokoi mnie bardziej niż twierdzenia o niektórych produktach sprzedawanych akwarystom rafowym. Oczywiście wiele dodatków jest naprawdę ważnych dla akwarystów (na przykład wiele dodatków wapnia i zasadowości). Następnie istnieje szara strefa, w której obfitują różnice opinii co do zalet niektórych dodatków, przy czym różnice te wynikają po części z faktu, że nie zawsze jest uzgodnione, czy określone chemikalia w wodzie są ważne, czy nie, i czy są one ważne. są, na jakich poziomach. Wreszcie hobby ma ciemną stronę, ponieważ producenci promują produkty, które nie mają żadnego użytecznego celu. Akwaryści powinni być sceptyczni wobec twierdzeń o produktach, zwłaszcza tych, które wydają się zbyt piękne, aby mogły być prawdziwe. Prawdopodobnie są.

Jako podsumowanie tego, co uważam za ważne i czego zwykle używałem w moim akwarium rafowym przez ostatnie 11 lat, oto lista suplementów i ich konieczności. Potrzeba niektórych suplementów jest potencjalnie powiązana z wydajnością podmian wody, a poniższe sekcje zakładają zwykły harmonogram podmian wody 15-30% miesięcznie lub 0,5-1% dziennie. Zakłada również, że ryby w akwarium są karmione odpowiednimi pokarmami morskimi. Więcej szczegółów na każdy temat podano w kolejnych rozdziałach.

Niezbędne suplementy w prawie wszystkich akwariach rafowych

  • Wapń
  • Zasadowość

Przydatne suplementy w wielu akwariach rafowych

  • Magnez (jeśli nie jest utrzymywany metodami dodawania wapnia i podmianą wody)
  • Żelazo (dla akwariów uprawiających makroalgi)
  • Krzemian (do akwariów z gąbkami, ślimakami itp.)

Prawdopodobnie przydatne suplementy w akwariach rafowych

  • Niektóre aminokwasy (np. kwas asparaginowy)
  • Suplementy kwasów tłuszczowych

Ogólnie niepotrzebne lub niepożądane suplementy w większości akwariów rafowych

  • Jod
  • Stront
  • boran
  • Mieszanki pierwiastków śladowych

W tym artykule nie zajmowałem się suplementami witaminowymi lub podobnymi produktami przeznaczonymi głównie do mieszania z pokarmami dla ryb. Ogólnie rzecz biorąc, użyteczność dodawania ich do samej wody nie została wykazana. Nie odniosłem się również do tych suplementów, które nawet nie twierdzą, czym są, poza tym, że poprawiają kolorystykę, zdrowie lub życie seksualne ryb (a może nawet twojego!).

Uzupełnianie wapnia i zasadowości


Na początku wszystkie akwaria z rafą koralową wymagają suplementacji wapnia i zasadowości, ponieważ to one wykorzystują korale twarde, algi koralowe, a nawet niektóre koralowce miękkie do osadzania struktur z węglanu wapnia, takich jak szkielety i spikule. Pojęcie zasadowości jest mylące dla wielu akwarystów, ale najchętniej uważa się je za miarę jonów wodorowęglanowych (HCO 3 - ) w wodzie, a koralowce pobierają wodorowęglany, aby osadzać węglan wapnia. Ponieważ szybko rosnące koralowce i glony koralowe mogą szybko wyczerpywać wapń i zasadowość (zwłaszcza zasadowość, ponieważ woda morska zawiera znacznie mniej zasadowości niż wapń), jony te należy uzupełnić w akwarium.

Poziomy docelowe wapnia


Wiele koralowców wykorzystuje wapń do tworzenia szkieletów, które składają się głównie z węglanu wapnia. Koralowce pozyskują większość wapnia do tego procesu z otaczającej je wody. W konsekwencji w akwariach z rafą koralową wapń często ulega wyczerpaniu. Gdy poziom wapnia spada poniżej 360 ppm, koralowcom coraz trudniej jest zebrać wystarczającą ilość wapnia, hamując w ten sposób ich wzrost.

Utrzymanie poziomu wapnia jest jednym z najważniejszych aspektów hodowli akwariów z rafą koralową. Większość akwarystów rafowych stara się utrzymać w przybliżeniu naturalny poziom wapnia w swoich akwariach (~420 ppm). Nie wydaje się, aby zwiększenie stężenia wapnia powyżej naturalnego poziomu zwiększało zwapnienie (tj. wzrost szkieletu) u większości koralowców. Sugeruję, aby akwaryści utrzymywali poziom wapnia między około 380 a 450 ppm.

Docelowe poziomy zasadowości


Podobnie jak wapń, wiele koralowców również wykorzystuje „zasadowość” do tworzenia swoich szkieletów, które składają się głównie z węglanu wapnia. Powszechnie uważa się, że koralowce pobierają wodorowęglany , przekształcają je w węglan, a następnie wykorzystują ten węglan do tworzenia szkieletów z węglanu wapnia.

Aby zapewnić koralom odpowiednią ilość wodorowęglanu do zwapnienia, akwaryści mogą po prostu zmierzyć wodorowęglan bezpośrednio. Być może pewnego dnia to się skończy. Na razie alkaliczność jest miarą zastępczą, która jest całkowicie adekwatna, ponieważ wodorowęglany znacznie dominują nad wszystkimi innymi jonami, które są dodawane razem w celu pomiaru całkowitej alkaliczności.

W przeciwieństwie do stężenia wapnia, powszechnie uważa się, że niektóre organizmy szybciej zwapniają przy poziomach zasadowości wyższych niż w normalnej wodzie morskiej. Ten wynik został również zademonstrowany w literaturze naukowej, która mówi, że pobieranie wodorowęglanów może najwyraźniej ograniczać tempo wzrostu niektórych koralowców.

Z tych powodów utrzymanie zasadowości jest krytycznym aspektem hodowli akwariów rafy koralowej. W przypadku braku suplementacji zasadowość gwałtownie spadnie, ponieważ koralowce zużywają większość tego, co jest obecne w wodzie morskiej. Większość akwarystów rafowych stara się utrzymać poziom zasadowości na poziomie lub nieco powyżej poziomu normalnej wody morskiej, chociaż dokładnie to, jaki poziom docelowy akwarystów kierują, zależy nieco od celów ich akwariów. Na przykład ci, którzy chcą najszybszego wzrostu szkieletu, często przesuwają zasadowość na wyższy poziom. Sugeruję, aby akwaryści utrzymywali zasadowość między około 2,5 a 4 meq/L (7-11 dKH, 125-200 ppm ekwiwalentów CaCO 3 ), chociaż wyższe poziomy mogą być akceptowalne, o ile nie obniżają poziomu wapnia.

Poziomy alkaliczności przekraczające poziom w naturalnej wodzie morskiej zwiększają abiotyczne (niebiologiczne) wytrącanie węglanu wapnia na obiektach, takich jak grzałki i wirniki pomp. Te opady nie tylko marnują wapń i zasadowość, które akwaryści ostrożnie dodają, ale także zwiększają wymagania dotyczące konserwacji sprzętu. Kiedy podwyższona zasadowość napędza to wytrącanie, może również obniżyć poziom wapnia. Podwyższony poziom zasadowości może zatem powodować niepożądane konsekwencje.

Uzupełnianie wapnia i zasadowości: jaka metoda?


Najlepszym sposobem na uzupełnienie wapnia i zasadowości jest jakiś system dodatków, który zapewnia im dokładnie taki stosunek, w jakim są one niszczone przez koralowce. Wielu początkujących akwarystów nie wierzy w tę opinię, a przynajmniej rozpoczęło przygodę z niezależnymi dodatkami wapniowymi i alkalicznymi, ponieważ sprzedawali je w lokalnym sklepie i nie chcą uwierzyć w znaczenie zmian. W końcu, argumentują, mogę dokładnie monitorować wapń i zasadowość za pomocą zestawów testowych, więc dlaczego ma to znaczenie, jeśli dodam je w stałej proporcji? Czy nie byłoby lepiej dodać dokładnie to, czego potrzebuję, kiedy tego potrzebuję?

Brzmi nieźle, ale w praktyce przeszkadza wiele rzeczywistych czynników. Na przykład:

1. Zestawy testowe nie zawsze dostarczają dokładnych wyników (poprzez zestaw lub błąd ludzki).
2. Akwaryści szybko męczą się pomiarami parametrów wody i zwalniają tempo.
3. Przypadkowe przedawkowanie lub niedostateczne dawkowanie jest znacznie częstsze niż mogłoby się wydawać.

Po udzieleniu odpowiedzi na wiele dziesiątek tysięcy pytań dotyczących chemii akwariów rafowych dla hobbystów w ciągu ostatniej dekady, jasne jest, że problemy z wapniem i zasadowością dominują w ich problemach chemicznych (z pH na drugim miejscu). Wiele z tych problemów z wapniem i zasadowością zaczyna się od zdań takich jak: „Mój wapń jest w porządku, ale moja zasadowość jest poza wykresami”. Chociaż stosowanie zrównoważonych dodatków wapniowych i alkalicznych nie zapobiega powstawaniu problemów, znacznie ogranicza listę typowo napotykanych problemów, a te, które pozostają, są zwykle łatwiejsze do rozwiązania.

Istnieje wiele dobrych sposobów na zapewnienie zrównoważonego stosunku wapnia i zasadowości. Zanim omówię metody, wyjaśnię nieco więcej o tym, czym właściwie jest zrównoważony stosunek. Czysty węglan wapnia zawiera jeden jon wapnia na każdy jon węglanowy. Stosunek ten odpowiada 1 meq/l zasadowości (= 2,8 dKH lub 50 ppm równoważników węglanu wapnia) na każde 20 ppm wapnia. W prawdziwym szkielecie koralowca niektóre jony magnezu dostają się do przestrzeni zwykle zajmowanych przez wapń, więc rzeczywisty stosunek w koralowcach i algach koralowych jest zwykle bliższy 18-20 ppm wapnia na każdy 1 meq/l zasadowości i ten stosunek jest nieco inny przez organizm.

Zrównoważone metody wapniowe i alkaliczne, które zapewniają ten stosunek, obejmują reaktory węglanu wapnia/dwutlenku węgla (CaCO 3 / CO 2 ) , wody wapiennej (kalkwasser) , dwuskładnikowych dodatków handlowych lub DIY oraz kilku rzadziej używanych jednoskładnikowych systemów opartych na suchym mieszanki suplementów lub octan wapnia. Pierwsze trzy zdecydowanie dominują w wyborach większości akwarystów. Wszystkie mają zalety i wady, które mogą być mniej lub bardziej istotne dla konkretnego akwarium i/lub akwarysty, a żaden z nich nie jest „najlepszy”. Porównuję wszystkie te różne zrównoważone metody w tym artykule:

Porównanie metod suplementacji wapnia i zasadowości
http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm

Dodatkowe informacje o tym, jak każdy z nich jest używany, znajdują się w tych artykułach:

Reaktory węglanu wapnia/dwutlenku węgla
http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.htm

Woda wapienna (kalkwasser)
http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm

Dwuskładnikowe systemy wapnia i alkaliczności „zrób to sam”
http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php

Jako bardzo krótki przewodnik podsumowujący, moje rekomendacje to:

  • Woda wapienna w systemach automatycznego uzupełniania, drippery lub dozowniki dla wielu akwariów rafowych, nawet tych, w których oprócz wody wapiennej używa się innych systemów, nie nadaje się jako jedyny dodatek do akwariów o bardzo dużym zapotrzebowaniu na wapń i zasadowość. Używam samej wody wapiennej do moich akwariów rafowych w ramach systemu automatycznego uzupełniania. Koszty mogą zależeć od charakteru instalacji i użytego wapna (wodorotlenek wapnia) lub wapna palonego (tlenek wapnia).
  • Systemy dwuczęściowe (w tym DIY) są zalecane do bardzo małych akwariów i wszelkich bez automatycznego uzupełniania. Dodawanie dwuczęściowe może być ręczne (dwa do siedmiu razy w tygodniu lub więcej) lub automatyczne z dozownikami. Ta metoda jest odpowiednia dla wszystkich poziomów wymaganych dodatków wapnia i zasadowości. Rozwiązania typu „zrób to sam” mogą być bardzo niedrogie; wersje komercyjne są droższe.
  • Reaktory CaCO 3 / CO 2 mają wysokie koszty początkowej konfiguracji, ale mogą zaspokoić zapotrzebowanie w każdym akwarium rafowym, jeśli są odpowiednio zwymiarowane. Po ustawieniu takie reaktory często działają bez codziennej uwagi.

Istotne dodatkowe szczegóły dotyczące znaczenia wapnia i zasadowości w akwariach rafowych znajdują się w tych artykułach:

Uproszczony przewodnik po związku między wapniem, zasadowością, magnezem i pH
http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Kiedy zapotrzebowanie na wapń i zasadowość nie jest dokładnie równoważone?
http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.htm

Czystość chlorku wapnia
http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2004/chem.htm

Problemy z równowagą wapnia i zasadowości
http://reefkeeping.com/issues/2002-04/rhf/feature/index.htm

Elektroniczny monitoring wapnia
http://reefkeeping.com/issues/2005-04/rhf/index.htm

Węglan wapnia jako suplement

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-calcium-carbonate-as-a-supplement/

Związek między zasadowością a pH.
http://www.advancedaquarist.com/issues/may2002/chem.htm

Chemiczne i biochemiczne mechanizmy wapnienia koralowców

https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-the-chemical-and-biochemical-mechanisms-of-calcification/

Wapń
http://www.advancedaquarist.com/issues/mar2002/chem.htm

Co to jest zasadowość?

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-what-is-alkalinity/

Uzupełnianie wapnia i zasadowości: jaka dawka?


We wszystkich metodach suplementacji wapnia i zasadowości dawkę należy ustalać metodą prób i błędów. Zapotrzebowanie na wapń i zasadowość w danym akwarium rafowym zależy oczywiście od znajdujących się w nim organizmów, oświetlenia, żywienia itp. Jednak krytycznym w tej dyskusji jest fakt, że zależy ono również od docelowego poziomu wapnia i zasadowości (i pH). Generalnie wyższe pH i zasadowość zwiększają zapotrzebowanie na wapń i zasadowość w akwarium. Efekt wapnia jest mniejszy, chyba że jest bardzo niski i zaczyna ograniczać zwapnienie, więc będzie wymagało większej dawki dziennej zarówno wapnia, jak i zasadowości (niezależnie od metody), aby utrzymać zasadowość 4 meq/l (11 dKH) niż do utrzymywać niższą, ale nadal akceptowalną alkaliczność 2,5 meq/L (7 dKH) w tym samym akwarium.

Przed określeniem dawki metodą prób i błędów akwaryści muszą najpierw upewnić się, że wapń i zasadowość znajdują się mniej więcej we właściwym zakresie. Jeśli nie, dokonaj niezbędnych jednorazowych korekt (patrz poniżej), a następnie rozpocznij dozowanie. Zacznij od dawki pozornie odpowiedniej do wielkości i mieszkańców akwarium. Zbyt wolny start może być łatwiejszy do skorygowania niż zbyt szybki i pozwala uniknąć przeszacowania zapotrzebowania.

Większość metod addytywnych zawiera sugerowaną dawkę początkową. Stosuj tę dawkę przez 2-3 dni i sprawdź zasadowość. W tym momencie zignoruj wapń, ponieważ bardzo wolno reaguje na przedawkowanie lub niedostateczną dawkę. Twoim przewodnikiem powinna być zasadowość. Jeśli po 2-3 dniach zasadowość jest znacznie wyższa niż chcesz, wycofaj się zarówno z wapnia, jak i zasadowości. Jeśli zasadowość jest zbyt niska, zwiększ zarówno wapń, jak i zasadowość. Ponownie odczekaj 2-3 dni i powtórz proces. Rób to, dopóki nie określisz odpowiedniej dawki, która utrzyma zasadowość tam, gdzie chcesz.

Oczywiście sposób zwiększenia lub zmniejszenia dawki zależy wyłącznie od zastosowanego suplementu. Na przykład system dwuczęściowy pozwala na dodawanie mniej więcej każdego dnia. W przypadku reaktora CaCO3 / CO2 ilość dodawanego dwutlenku węgla można regulować, zmieniając szybkość pęcherzyków. W przypadku wody wapiennej do słodkiej wody można dodać mniej lub bardziej zwartego wapna (maksymalnie około dwóch płaskich łyżeczek na galon słodkiej wody, powyżej którego nie będzie się więcej rozpuszczać).

Gdzie chcesz, aby była zasadowość? Zwykle zalecam 2,5-4 meq/L (7-11 dKH lub 125-200 ppm ekwiwalentu węglanu wapnia). W przypadku metod ciągłego dozowania wartości nie będą się zbytnio wahać. Przy podawaniu raz dziennie lub rzadziej, poziomy będą się odbijać. Jest to w porządku, o ile zasadowość nie spadnie znacznie poniżej 2,5 meq/l (7 dKH) przed następną dawką. Podobnie, jeśli zwiększysz alkaliczność znacznie powyżej 4 meq/L, abiotyczne wytrącanie węglanu wapnia na obiektach, takich jak grzejniki i pompy, może przyspieszyć (zwłaszcza jeśli pH jest również wysokie).

Wapń i zasadowość: usuwanie nierównowagi


Zrozumienie , jak naprawić nierównowagę wapnia i zasadowości, jest ważną umiejętnością dla wszystkich akwarystów rafowych. Często akwaryści muszą stosować inne metody niż zwykła metoda suplementacji, aby naprawić brak równowagi. Na przykład, jeśli poziom wapnia jest niski (powiedzmy 300 ppm) i zasadowość jest normalna (powiedzmy 3 meq/L), żadne podrasowanie wody wapiennej lub reaktorów CaCO 3 /CO 2 nie może rozwiązać problemu. Stosowanie jakiejkolwiek zrównoważonej metody w celu zwiększenia poziomu wapnia o 120 ppm zwiększy zasadowość o 6 meq/l (16,8 dKH). Tak duży wzrost zasadowości zwykle spowoduje wytrącenie węglanu wapnia i uniemożliwi użyteczne zwiększenie poziomu wapnia.

Najważniejszymi narzędziami do naprawienia nierównowagi są suplementy „tylko alkaliczne” (takie jak soda oczyszczona ze sklepu spożywczego lub komercyjny bufor) i suplementy „tylko wapń” (zwykle chlorek wapnia, taki jak Dowflake lub komercyjny suplement wapnia). Te dwa rodzaje suplementów pozwalają akwarystom wzmocnić jeden, a nie drugi. Należy pamiętać, że pomimo swojej mylącej etykiety, Tropic Marin Biocalcium jest zrównoważonym suplementem wapnia i zasadowości, więc nie można go używać do wprowadzania istotnych korekt niskiego poziomu wapnia.

 

Kiedy zapotrzebowanie na wapń i zasadowość nie jest dokładnie równoważone?
http://reefkeeping.com/issues/2004-12/rhf/index.htm

Uzupełnianie magnezu


Magnez jest ważnym jonem w akwariach rafowych. Podobnie jak wapń i zasadowość, może być zubożony na różne sposoby, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie środki w celu jego utrzymania. Aby zapobiec jego ubytkowi lub skorygować deficyt, gdy już się pojawi, często stosuje się suplementy z magnezem.

Głównym znaczeniem magnezu w akwariach rafowych jest jego interakcja z równowagą wapnia i zasadowości. Woda morska i woda w akwarium rafowym są zawsze przesycone węglanem wapnia. Oznacza to, że poziomy wapnia i węglanów w roztworze przekraczają ilość, którą woda może utrzymać w stanie równowagi. Jak to możliwe? Magnez to duża część odpowiedzi. Kiedy węglan wapnia zaczyna się wytrącać, magnez wiąże się z rosnącą powierzchnią kryształów węglanu wapnia. Magnez skutecznie zatyka powierzchnię kryształów, dzięki czemu nie wyglądają już jak węglan wapnia, przez co nie są w stanie przyciągnąć większej ilości wapnia i węglanów, zatrzymując wytrącanie. Bez magnezu abiotyczny (tj.

Z tego powodu sugeruję celowanie w naturalne stężenie magnezu w wodzie morskiej : ~1285 ppm. Ze względów praktycznych 1250-1350 ppm jest w porządku, a poziomy nieco poza tym zakresem (1200-1400 ppm) są prawdopodobnie również akceptowalne. Jednak koralowce akwariowe i glony koralowe mogą zubożać magnez, włączając go do rosnących szkieletów z węglanu wapnia. Wiele metod uzupełniania wapnia i zasadowości może nie dostarczać wystarczającej ilości magnezu, aby utrzymać go na normalnym poziomie. W szczególności osadzona woda wapienna (kalkwasser) jest dość uboga w magnez, ale wiele materiałów handlowych jest sprzedawanych do użytku w reaktorach węglanu wapnia/dwutlenku węgla (CaCO 3 /CO 2 ) .

W związku z tym, magnez powinien być mierzony okazjonalnie, szczególnie jeśli poziom wapnia i zasadowości w akwarium wydaje się trudny do utrzymania lub jeśli na obiektach takich jak grzejniki i pompy występuje nadmierne abiotyczne wytrącanie się węglanu wapnia. Jeśli okaże się, że poziom magnezu jest niski, akwaryści mogą wybierać spośród różnych komercyjnych i DIY dodatków magnezowych.

Wszystkie suplementy magnezu są dość rozcieńczone w stosunku do samego magnezu i często potrzeba zaskakująco dużych ilości dodatków, aby zwiększyć magnez w akwariach rafowych. W przypadku dużego akwarium (100 galonów) wymagającego znacznego zastrzyku magnezu (200 ppm) ilość suplementu może wydawać się niesamowita (przyjmując na przykład dwa litry typowych płynnych suplementów magnezowych).

Odpowiednie suplementy magnezu mogą być dodatkami komercyjnymi lub wersjami DIY. Jak wytwarzać i stosować suplementy magnezowe DIY zostało szczegółowo opisane w poprzednich artykułach . Ograniczyłbym zastrzyk magnezu do 50-100 ppm dziennie. Ta granica nie ma nic wspólnego z szybkością wzrostu magnezu, który można szybko podnieść, ale z obawą, że inne zanieczyszczenia, które mogą być obecne w dodatku (amoniak, metale ciężkie itp.) mogą być mniejszym szokiem dla zbiornik, jeśli jest dodawany wolniej.

 

Istotne dodatkowe szczegóły dotyczące magnezu w akwariach rafowych są wyszczególnione w tych artykułach:

Magnez w akwariach rafowych

https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-magnesium-in-reef-aquaria/

Magnez i stront w wodzie wapiennej

https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-magnesium-and-strontium-in-limewater/

Uproszczony przewodnik po związku między wapniem, zasadowością, magnezem i pH
http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Zrób to sam Suplementy magnezowe do akwarium
rafowego http://reefkeeping.com/issues/2006-07/rhf/index.php

Uzupełnianie żelaza


Żelazo ogranicza wzrost fitoplanktonu w niektórych częściach oceanu i może ograniczać wzrost makroglonów w wielu akwariach rafowych. Ze względu na jej małą podaż i krytyczne znaczenie jest również poddawana agresywnej sekwestracji przez bakterie i inne organizmy morskie. W związku z tym akwaryści mogą rozważyć dawkowanie żelaza, jeśli hodują makroalgi.

Żelazo nie jest łatwe do zmierzenia na poziomach normalnie spotykanych w akwariach morskich. Niełatwo jest również określić, które z jego licznych form są biodostępne w wodzie morskiej, a które nie. W związku z tym akwaryści nie powinni kierować się konkretnym stężeniem, ale powinni najpierw zdecydować, czy w ogóle chcą je dozować, a następnie zastosować odpowiednią dawkę w przyszłości. Powodem dozowania żelaza jest to, że makroalgi mogą z niego skorzystać. Jeśli nie uprawiasz makroglonów, które są ograniczone żelazem, możesz w ogóle nie potrzebować monitorowania ani dawkowania żelaza.

Podjęcie decyzji, ile żelaza dodać, jest dość łatwe, ponieważ z mojego doświadczenia wynika, że nie ma to większego znaczenia. Przypuszczalnie, gdy dodasz tyle żelaza, aby wyeliminować je jako składnik ograniczający wzrost makroglonów, dodatkowe żelazo nie powoduje widocznej szkody (przynajmniej żadnej, którą wykryłem w swoim akwarium lub o której słyszałem od innych). Wybór suplementów żelaza obejmuje produkt Kent, który łączy się z manganem (którego nie wolę, ale który może być przydatny); Seachem Flourish Iron (przeznaczony do akwariów słodkowodnych, ale dobrze sprawdza się w akwariach rafowych); i różne przepisy na majsterkowanie , jeśli masz dostęp do chemikaliów. Użyłem tych wszystkich z powodzeniem. Po prostu postępuj zgodnie ze wskazówkami dozowania na etykiecie, jeśli używasz produktu komercyjnego.

Obecnie tworzę własny suplement żelaza marki Fergon w tabletkach z suplementem żelaza (glukonian żelaza) dostępny w drogerii. Nie używaj odpowiednika marki sklepu Walgreens, ponieważ zawiera fosforany. Pozwalam jednej pigułce rozpuścić się w około 20 ml wody RO/DI przez noc. Następnie krótko nim potrząsam, pozwalam, aby ciała stałe (głównie inne składniki w pigułce) opadły, i dozuję klarowny, ale lekko zabarwiony płyn. Dozuję kilka ml na tydzień (rozłożony na kilka dawek) dla systemu o łącznej objętości około 300 galonów. W przypadku systemów o różnych rozmiarach, po prostu odpowiednio zwiększ lub zmniejsz. Ponownie dokładne ilości dozowania nie są krytyczne.

Nie zauważyłem żadnych negatywnych skutków, które można by przypisać żelazu w suplemencie żelaza, ani nie słyszałem o żadnych negatywnych skutkach od innych stosujących podobne dawkowanie. Mimo to nie trzymam wszystkich organizmów, które są dostępne dla hobby, a jeśli pojawi się negatywna reakcja, radzę wycofać się z dawki lub całkowicie przestać.

Radzę również używać tylko suplementów żelaza, które zawierają żelazo schelatowane do cząsteczki organicznej. Żelazo sprzedawane do zastosowań słodkowodnych czasami nie jest schelatowane, ponieważ wolne żelazo jest lepiej rozpuszczalne w akwariach słodkowodnych o niższym pH niż w wodzie słonej. Unikałbym tych produktów do zastosowań morskich. Prawdopodobnie nadal będą działać, ponieważ wiele badań w literaturze naukowej wykorzystuje wolne żelazo w wodzie morskiej, ale prawdopodobnie nie tak dobrze, jak chelatowane żelazo, ponieważ mogą wytrącać się przed pełnym wzmocnieniem systemu żelazem.

Należy zauważyć, że żelazo może być czynnikiem ograniczającym wzrost wielu organizmów innych niż makroalgi. Mogą to być mikroalgi, bakterie (nawet bakterie chorobotwórcze) i okrzemki. Te możliwości zostały omówione w poprzednim artykule . Jeśli pojawią się takie problemy, uzasadnione może być ograniczenie lub zaprzestanie dodawania żelaza.

Te artykuły zawierają dodatkowe informacje dotyczące żelaza w akwariach rafowych:

Pierwszy artykuł dotyczący żelaza: Makroalgi i zalecenia dotyczące dawkowania
http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

Drugi artykuł dotyczący żelaza: Żelazo: spojrzenie na organizmy inne niż makroalgi

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iron-a-look-at-organisms-other-than-macroalgae/

Suplementacja krzemianu


Kwas krzemowy i krzemian to dwie formy rozpuszczonej krzemionki obecne w wodzie morskiej. Są używane przez gąbki, okrzemki i niektóre inne organizmy do osadzania szkieletów krzemionkowych. W przypadku braku suplementacji, celowo lub poprzez użycie wody z kranu lub innych dodatków, które „przypadkowo” zawierają krzemionkę, woda w akwarium rafowym może szybko zubożyć się w krzemionkę.

Jeśli okrzemki stanowią problem w założonym akwarium rafowym, mogą wskazywać na znaczne źródło rozpuszczalnej krzemionki, zwłaszcza w wodzie z kranu. W takim przypadku oczyszczenie wody z kranu prawdopodobnie rozwiąże problem. W takiej sytuacji badania mogą nie wykazać podwyższonego poziomu krzemionki, ponieważ okrzemki mogą ją wykorzystać tak szybko, jak dostanie się do akwarium.

Jeśli okrzemki nie stanowią problemu, to sugeruję, aby wielu akwarystów rozważyło dawkowanie rozpuszczalnej krzemionki. Dlaczego miałbym polecić dozowanie krzemionki? Głównie dlatego, że używają go zwierzęta w naszych akwariach, stężenie w wielu akwariach jest poniżej naturalnego poziomu, a w konsekwencji gąbki, mięczaki i okrzemki żyjące w tych akwariach mogą nie otrzymywać wystarczającej ilości krzemionki, aby się rozwijać.

Proponuję dozowanie roztworu krzemianu sodu, ponieważ jest to łatwo rozpuszczalna forma krzemionki. Dozuję luzem roztwór krzemianu sodu (szkło wodne), który jest bardzo tani. Możesz znaleźć „szkło wodne” w niektórych sklepach, ponieważ konsumenci używają go do takich czynności, jak konserwowanie jaj. Znalezienie chemikaliów do kupienia może być jednak trudne dla wielu osób, a ten połączony sklep z chemią hobbystyczną sprzedaje osobom fizycznym. Trzynaście dolarów plus wysyłka wystarczy rozwiązanie do dozowania 100-galonowego akwarium przez 150 lat, więc koszt nie jest istotnym problemem.

Bazując na moim doświadczeniu w dawkowaniu, akwaryści prawdopodobnie bezpiecznie dozują do 1 ppm SiO 2 (dwutlenek krzemu) raz na 1-2 tygodnie. Wynika to z faktu, że moje akwarium zużywa tyle w mniej niż cztery dni bez żadnej „złej” reakcji. Oczywiście nie ma nic złego w rozpoczynaniu od 1/10 tej dawki i stopniowym zwiększaniu jej. Jeśli dostaniesz za dużo okrzemek, po prostu zmniejsz dawkę. Przypuszczam, że cały krzemian, który dodałem do mojego akwarium, został wykorzystany przez różne organizmy (gąbki, okrzemki itp.), ale być może mam więcej małych gąbek niż niektórzy inni akwaryści. W konsekwencji problematyczne okrzemki mogą być większym problemem w niektórych akwariach niż w moich.

Radzę również od czasu do czasu mierzyć stężenie rozpuszczalnej krzemionki w wodzie, na wypadek gdyby zapotrzebowanie twojego akwarium było znacznie mniejsze niż moje. Gdyby stężenie zaczęło wzrastać powyżej 3 ppm SiO 2 , nawet przy braku okrzemek, prawdopodobnie zmniejszyłbym szybkość dozowania, ponieważ jest to bliskie maksymalnemu stężeniu, jakie kiedykolwiek zawiera woda morska powierzchniowa. Dodatkowe szczegóły dotyczące dawek i metod są opisane w artykule, do którego link znajduje się poniżej:

Krzemionka w zbiorniku
rafowym http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm

Uzupełnianie aminokwasów


Osadzanie węglanu wapnia w skomplikowanych szkieletach jest jednym z cudów koralowców, którym zachwycają się akwaryści. Na poziomie molekularnym koralowce często kierują wytrącaniem węglanu wapnia materiałami organicznymi, zachęcając do wytrącania w niektórych częściach szkieletu lub hamując go w innych. Często te materiały organiczne to białka zawierające ujemnie naładowane aminokwasy, takie jak kwas asparaginowy . Te ujemnie naładowane aminokwasy mogą silnie oddziaływać z dodatnio naładowanym wapniem w miarę odkładania się, umożliwiając białkom kierowanie wytrącaniem.

Okazuje się, że niektóre koralowce nie są w stanie wytworzyć wystarczającej ilości kwasu asparaginowego, aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie i muszą go pobierać z pożywienia lub z wody . W zależności od gatunku koralowca i pokarmu dostarczanego do akwarium, dostarczana żywność może nie być odpowiednim źródłem kwasu asparaginowego dla koralowców, a suplementacja kwasu asparaginowego może być przydatna. Może być pobierany bezpośrednio lub pobierany przez inne organizmy, które z kolei są konsumowane przez koralowce (np. bakterie).

Obecnie nie dodaję żadnych aminokwasów do mojego akwarium, ale niektórzy akwaryści to robią. Ci, którzy czasami zgłaszają poprawę wyglądu swoich koralowców. Nie wiem, czy to prawdziwa przyczyna i skutek, czy przypadek, ale akwaryści mogą rozważyć dawkowanie niektórych aminokwasów. Dla hobbystów dostępnych jest wiele komercyjnych suplementów aminokwasowych, a niektóre można również kupić w odpowiedniej formie w sklepie ze zdrową żywnością (uważaj na fosforany jako jeden z pozostałych składników suplementów dla ludzi).

Nie mam zalecanej dawki. Jeśli zdecydujesz się poeksperymentować, zacznij od małej dawki, powiedzmy 1/8 łyżeczki (0,5 grama) stałego aminokwasu lub równoważnej ilości roztworu do 100-galonowego akwarium raz w tygodniu. Następnie powoli zwiększaj dawkę, szukając pozytywnych lub negatywnych efektów.

Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie aminokwasy są korzystne. Modne, dobrze wyglądające i wysokiej jakości przedmioty są dostępne na wyprzedaży Marks and Spencer ! Wiele z nich może po prostu napędzać rozwój bakterii, a wszystkie zawierają azot, więc mogą przyczyniać się do powstawania odpadów azotowych, które w wielu akwariach stają się azotanami.

Dodatkowe omówienie wpływu aminokwasów i innych substancji organicznych na zwapnienie przez koralowce znajduje się w tym artykule:

Chemiczne i biochemiczne mechanizmy wapnienia koralowców
http://www.advancedaquarist.com/issues/apr2002/chem.htm

Suplementy kwasów tłuszczowych


Kwasy tłuszczowe wykorzystywane przez organizmy morskie do wytwarzania tłuszczów i inne niezbędne molekuły organiczne często różnią się od tych, które wykorzystują organizmy lądowe. Na przykład często zawierają różne długości łańcucha i poziomy nienasycenia. Ta różnica jest powodem, dla którego niektórzy ludzie przyjmują kapsułki z olejem rybim, mając nadzieję, że te różne tłuszcze będą korzystne. Ponieważ organizmy morskie ewoluowały w środowisku zawierającym te tłuszcze, organizmy karmione pokarmem z niedoborem tych tłuszczów mogą nie rozwijać się optymalnie. Przypuszczalnie z powodu tej hipotezy wielu akwarystów rafowych uzupełnia swoje akwaria morskie kwasy tłuszczowe.

Jednym z wygodnych suplementów zawierających takie kwasy tłuszczowe jest Selcon. Pokarmy mogą być w nim namoczone, a niektóre z pewnością są uwalniane do wody po dodaniu namoczonej żywności, gdzie może być lub nie być nadal przydatne. Kilku akwarystów dodaje go również bezpośrednio do wody.

Takie suplementy mają też wady. Na przykład oleiste ciecze mogą powodować pękanie bąbelków w odpieniaczach . To powoduje, że pianka zapada się, a odpieniacz skutecznie przestaje ślizgać się przez pewien czas (zwykle od kilku godzin do dnia).

Obecnie nie używam takich suplementów w swoim akwarium, ale wielu akwarystów to robi, szczególnie mocząc w nich pokarmy dla ryb.

Uzupełnianie jodu


Wielu akwarystów podaje jod i twierdzi, że niektóre organizmy potrzebują go do rozwoju. Często wymieniane są krewetki, gatunki miękkich koralowców Xenia , koralowce grzybowe i inne. Jednak nigdzie w literaturze naukowej nie ma dowodów na zapotrzebowanie na jod przez te organizmy. Rozwijają się również całkiem dobrze w wielu akwariach z rafą koralową, w których jod nie jest dozowany. Wśród Zbiorników Miesiąca Reef Central w ciągu ostatnich kilku lat większość nie uzupełnia żadnej formy jodu (a przynajmniej nie wspomina o tym), chociaż niektórzy z pewnością go stosują.

Obecnie nie podaję jodu do mojego akwarium i nie polecam też tego innym. Dawkowanie jodu jest znacznie bardziej skomplikowane niż dawkowanie innych jonów ze względu na znaczną liczbę różnych naturalnie występujących form, liczbę różnych form, które akwaryści faktycznie dozują, fakt, że wszystkie te formy mogą się wzajemnie przekształcać w akwariach rafowych oraz fakt, że dostępne Zestawy testowe wykrywają tylko podzbiór wszystkich obecnych form. Ta złożoność, w połączeniu z faktem, że żadne powszechnie utrzymywane gatunki akwariów rafowych nie wymagają znacznej ilości jodu, sugeruje, że dawkowanie jest niepotrzebne i problematyczne. Z drugiej strony jest jednak możliwe, że niektóre organizmy, które trzymamy, faktycznie korzystają z jodu,

Jod dozowałem przez kilka lat, kiedy po raz pierwszy założyłem swoje akwarium. Dawałem znaczne ilości jodku, aby utrzymać od 0,02 do 0,04 ppm jodku (co jest naturalnym poziomem). Jodek szybko się wyczerpuje, ponieważ glony i być może inne organizmy pobierają go i przekształcają w formy organiczne. Po kilku latach podawania jodu byłem sfrustrowany złożonością testowania go, więc w tym momencie przestałem dawkować jakiekolwiek suplementy jodu. To było jakieś siedem lat temu. Nie wykryłem żadnych zmian w żadnych organizmach i nigdy więcej ich nie podałem. Jeśli teraz dawkujesz jod, sugeruję zatrzymanie się na miesiąc lub dwa i sprawdzenie, czy możesz obiektywnie wykryć różnicę w jakimkolwiek organizmie.

Z tych powodów szczególnie akwarystom radzę NIE próbować utrzymywać określonego stężenia jodu za pomocą zestawów suplementacyjnych i testowych. Tym, którzy uzupełniają jod, sugeruję jod jako bardziej odpowiednią formę niż niektóre inne dodatki, takie jak jod Lugola, który jest nienaturalny i potencjalnie bardziej toksyczny. Jodek jest również chętniej stosowany przez niektóre organizmy niż jodan, a jod jest wykrywany przez oba obecnie dostępne zestawy do oznaczania jodu (Seachem i Salifert).

Więcej informacji na temat jodu można znaleźć w tych artykułach:

Jod w akwariach morskich: część I

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/

Jod w zbiornikach rafowych 2: Wpływ na wzrost glonów makroskopowych

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-reef-tanks-2-effects-on-macroalgae-growth/

Uzupełnianie strontu


S tront może być lub nie być przydatny w akwariach z rafą koralową i może, ale nie musi, zostać zubożony. Podobnie jak magnez stront zostaje włączony do węglanu wapnia w miejsce części jonów wapnia. To włączanie zachodzi w przybliżeniu w tym samym stopniu, niezależnie od tego, czy tworzy się szkielet koralowy, czy abiotyczny (niebiologiczny) osad na wirniku pompy. Faktem jest, że stront bardzo przypomina wapń, więc dostaje się do miejsc, w których normalnie byłby wapń. Niektórzy akwaryści doszli do wniosku, że stront może pomóc koralowcom w odkładaniu ich szkieletów pomimo braku jakichkolwiek dowodów na to w literaturze naukowej i jakichkolwiek bezpośrednich dowodów eksperymentalnych (za lub przeciw) przez hobbystów.

Niektórzy hobbyści donoszą o pozytywnych efektach dozowania strontu. Dowody naukowe wskazują, że niektóre organizmy potrzebują strontu , chociaż nie są to organizmy, które utrzymuje większość hodowców raf. Na przykład niektóre ślimaki, głowonogi i radiolarie wymagają strontu . Nie ma jednak wyraźnych dowodów na jakiekolwiek korzyści z suplementacji strontu w akwariach z rafą koralową.

Kilka lat temu, kiedy testowałem wodę w moim akwarium na stront (za pomocą wyrafinowanej maszyny laboratoryjnej), odkryłem , że w moim akwarium rafowym, bez ostatnich dodatków strontu, stront był już podwyższony (15 ppm) powyżej naturalnego poziomu (8 ppm). . Testując mieszankę soli Instant Ocean, której używałem, stwierdziłem, że również była podwyższona (15 ppm). Nie widziałem żadnych oznak wyczerpania, przynajmniej nie podczas codziennej rutynowej wymiany 1% wody w zbiorniku. Nie chciałbym, aby poziom strontu wzrósł, ponieważ wiadomo, że stront jest toksyczny dla niektórych organizmów morskich na poziomach niewiele powyżej tego poziomu. W związku z tym nie zaleca się dodawania suplementu bez znajomości aktualnego poziomu strontu w akwarium.

Ogólnie rzecz biorąc, podmiany wody na mieszankę soli zawierającą odpowiednią ilość strontu mogą być najlepszym sposobem na utrzymanie strontu na odpowiednim poziomie, zakładając, że przynosi to jakiekolwiek korzyści. To nie wymaga testowania ani martwienia się o dawkowanie. Tym, którzy chcą dawkować stront lub mają bardzo wysokie wskaźniki zwapnienia, które mogą go szybciej wyczerpywać, niż można go zastąpić podmianą wody, zalecam przeprowadzenie testów, aby upewnić się, że nie jest on zbyt wysoki. Moją rekomendacją jest utrzymywanie poziomu strontu w akwariach rafowych w zakresie 5-15 ppm. Poziom ten z grubsza pokrywa się z poziomem w naturalnej wodzie morskiej wynoszącym 8 ppm. Nie polecam suplementacji strontu akwarystom, chyba że zmierzyli go i stwierdzili, że jest on uszczuplony poniżej 5 ppm.

Te artykuły zawierają bardziej szczegółowe informacje na temat strontu:

Stront i akwarium rafowe

https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-strontium-and-the-reef-aquarium/

Magnez i stront w wodzie wapienne

jhttps://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-magnesium-and-strontium-in-limewater/

Uzupełnianie boranu


Znaczenie boronu w akwariach morskich jest tematem, o którym hobbyści rzadko dyskutują, mimo że wielu z nich stosuje go codziennie wraz z suplementami alkalicznymi. Większość komentarzy na temat boru pochodzi od producentów, którzy sprzedają go w taki czy inny sposób jako środek „buforujący”. W tych dyskusjach, niestety, prawie zawsze brakuje jakiejkolwiek ilościowej dyskusji na temat boru lub jego skutków, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Ogólnie rzecz biorąc, bor nie jest ważnym elementem do kontroli w akwariach. Nie widzę powodu, aby to mierzyć lub uzupełniać.

Wiele komercyjnych buforów przeznaczonych do systemów morskich zawiera boran. Częściowo dzieje się tak dlatego, że przy wystarczająco wysokich poziomach przyczynia się do efektu buforowania pH w akwariach (powstrzymując wzrost lub spadek pH w takim stopniu, w jakim mogłoby to nastąpić każdego dnia). Chociaż nie zrobiłbym tego, może być w porządku w przypadku akwarium tylko dla ryb, w którym bufory nie są dodawane w ilościach wymaganych w akwariach rafowych.

Jednak bufory są zwykle dodawane do akwariów rafy koralowej w celu zastąpienia wodorowęglanów i węglanów utraconych w wyniku zwapnienia przez koralowce. Jeśli akwaryści stale uzupełniają się buforem zawierającym wodorowęglan, węglan i boran, a koralowce używają wodorowęglanu i węglanu, boran pozostaje w wodzie, a po kolejnej dawce jest pozostawiany raz za razem. W końcu boran w akwarium może wzrosnąć do poziomu toksycznego. Cała ta troska jest po prostu niepotrzebna; po prostu powiedz nie boranowi w suplementach alkalicznych. Na przykład soda oczyszczona nie zawiera żadnych składników i jest lepszym wyborem jako uzupełnienie alkaliczności w akwarium rafowym niż bufor zawierający boran.

Te artykuły zawierają więcej informacji dotyczących boranu w akwariach rafowych:

Bor w zbiorniku rafowym

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-boron-in-a-reef-tank/

Zestaw do badania alkaliczności boranu Seachem

https://reefs.com/2016/07/09/seachem-reefstatus-magnesium-carbonate-borate-test-kit/

Zestaw testowy Salifert Boron
http://www.advancedaquarist.com/issues/sept2003/chem.htm

Mieszaniny pierwiastków śladowych


Elementy wyścigu T to jeden z najbardziej mylących obszarów chemii wody morskiej, zarówno dla hobbystów, jak i oceanografów chemicznych. Dla oceanografów są one skomplikowane, ponieważ trudno je zmierzyć na tak niskich poziomach i często są związane z substancjami organicznymi, co sprawia, że ich biodostępność zależy w takim samym stopniu od tego, jak są związane, co od ich stężenia. Na przykład znajomość bezwzględnego stężenia miedzi niekoniecznie mówi, czy jest ona tak biodostępna, że jest toksyczna, czy też tak ściśle związana z chelatującymi substancjami organicznymi, że ogranicza wzrost przez niedostępność.

Wielu hobbystów jest zdezorientowanych co do tego, czym w ogóle są pierwiastki śladowe, co nie jest zaskakujące, ponieważ zarówno producenci, jak i hobbyści często używają terminu chcąc nie chcąc. Pierwiastki śladowe to te, które są obecne na bardzo niskich poziomach, tj. poniżej 50 nM (nanomolowe; około 1-10 części na miliard lub więcej, w zależności od wielkości jonu). Większość pierwiastków śladowych w wodzie morskiej to metale ciężkie, a niektóre mogą być wymagane żywieniowo, ale większość może być również toksyczna w wyższych niż naturalne poziomy (na przykład miedź pasuje do tego opisu).

Pomijając definicje, musimy zająć się użytecznością jonów, które są wprowadzane do takich suplementów, niezależnie od tego, czy są to pierwiastki śladowe, czy coś innego. Istnieją jednak ważne różnice w dawkowaniu, które odnoszą się do tego, czy coś jest pierwiastkiem śladowym, czy nie. Warto zauważyć, że jeśli coś jest zwykle obecne w bardzo niskich stężeniach, wystarczy niewielka jego część, aby zubożone akwarium osiągnąć stężenie wody morskiej. Tak nie jest w przypadku głównego jonu, który może wymagać znacznie większych dawek, aby doprowadzić go do normalnego stężenia. Na przykład zwiększenie stężenia magnezu w naturalnej wodzie morskiej o 10% w akwarium o pojemności 100 galonów wymagałoby ¾ funta najsilniejszego suchego suplementu w postaci stałej. W stosunku,

Być może najlepszym sposobem omówienia takich mieszanin jest analiza typowego przykładu komercyjnego. Wybrałem jeden nie dlatego, że jest lepszy lub gorszy od innych, ale dlatego, że jest szeroko sprzedawany i faktycznie wymienia jego składniki - Kent Essential Elements . Kent twierdzi, że „Kent Marine Essential Elements zastępuje biologicznie ważne minerały śladowe, które są usuwane przez…” Lista składników pokazuje: „Zawartość: nieorganiczne sole mineralne glinu, boru, bromu, wapnia, chromu, kobaltu, miedzi, jodu, żelaza, litu , magnez, mangan, molibden, nikiel, potas, selen, siarka, stront, cyna, wanad i cynk w bazie zawierającej wodę dejonizowaną i EDTA.”

Które z nich są w rzeczywistości pierwiastkami śladowymi w naturalnej wodzie morskiej? Wielu nie. Magnez jest trzecim najliczniej występującym jonem w wodzie morskiej. Siarka (jako siarczan) jest czwarta. Nie wapń, potas, bor, brom czy stront – wszystkie z nich są głównymi jonami. Z głównymi jonami nie ma nic złego, ale nie ma powodu sądzić, że wszystkie wymagają suplementacji lub że łyżeczka tego płynu może zawierać ich wystarczająco dużo, aby nawet wykryć po rozcieńczeniu w zbiorniku (zalecana dawka to jedna łyżeczka za 50 galonów na tydzień). Nawet jeśli ten produkt zawierał tyle magnezu, co typowy komercyjny suplement magnezu (prawdopodobnie ma znacznie mniej), ta łyżeczka może zwiększyć magnez tylko o 1 ppm; nie wystarczy pisać do domu. Kiedy główne jony muszą zostać wzmocnione, ilości obecne w mieszaninie pierwiastków śladowych, takiej jak ta, mogą nie być wystarczające, aby były ważne. Trzeba przyznać Kentowi, że firma podaje na swojej stronie internetowej przynajmniej niektóre jony zawarte w tym suplemencie, w szczególności stront, jod i wapń, gdy użytkownicy są kierowani do innych produktów firmy Kent. Nie daj się zwieść myśleniu: „Niektóre są lepsze niż żadne, więc równie dobrze mogę je dozować”. Jeśli masz niedobór głównego jonu, co potwierdziłeś testami, powinieneś poszukać lepszego sposobu rozwiązania tego problemu niż mieszanina pierwiastków śladowych. 

Przechodząc w dół listy składników naszej prototypowej mieszanki pierwiastków śladowych, jod, lit i mangan to jony drugorzędne, a nie pierwiastki śladowe. Wspomniałem powyżej, że nie polecam suplementacji jodu, ale jeśli chcesz to zdecydowanie nie polecam stosowania nieznanej formy jodu o nieznanym stężeniu. Według szanowanej analizy mieszanki soli przeprowadzonej przez Atkinsona i Bingmana , poziom litu jest znacznie podwyższony powyżej naturalnych poziomów w każdej testowanej mieszance soli. Według badania wody w zbiorniku rafowym przeprowadzonego przez Rona Shimek, średni poziom litu był kilkakrotnie wyższy od poziomów naturalnych. Ponieważ lit oferuje organizmom morskim niewiele znanych korzyści odżywczych, wydaje się być niepożądanym składnikiem. Mangan może być przydatnym dodatkiem, ponieważ jest ważny pod względem odżywczym. Jednak dostępnych jest niewiele przydatnych danych dotyczących jego stężenia w akwariach rafowych, więc użytkownicy nie mogą wiedzieć, czy ilość w suplemencie jest odpowiednia, czy nie.

To pozostawia prawdziwe pierwiastki śladowe: aluminium, chrom, kobalt, miedź, żelazo, molibden, nikiel, selen, cynę, wanad i cynk. Oczywiście, pomimo twierdzeń Kenta, że suplement „nie zawiera szkodliwych metali ciężkich”, niektóre z nich są potencjalnie toksycznymi metalami ciężkimi o nieznanej pozytywnej funkcji biologicznej (na przykład nikiel i cyna). Po co wkładać je do akwarium? Inne są wyraźnie szkodliwe, jeśli doda się „za dużo” (na przykład miedź). Firma podobno nie dodaje ich „za dużo” do swojego suplementu.

Tak więc pozostaje nam kilka pierwiastków śladowych, które mogą przynieść korzyści. Żelazo może być korzystne, jeśli jest wystarczająco dużo; oczywiście Kent nie mówi, ile tam jest. Aluminium jest bardzo mało prawdopodobne, podobnie jak nikiel i cyna. Niektóre mogłyby być korzystne, gdyby akwarium zostało z nich wyczerpane; na przykład cynk. Ale co, jeśli ich poziom jest już podwyższony w akwarium? Według badania wody w akwarium rafowym przeprowadzonego przez Rona Shimka, niektóre z nich są już wyniesione powyżej naturalnych poziomów w większości akwariów rafowych. Trzeba przyznać, że nie oznacza to, że więcej nie mogłoby być korzystne. Ale jakie są dowody na to, że więcej jest dobre? Pomimo braku celowych dodatków, moje akwarium ma poziom miedzi znacznie powyżej naturalnej wody morskiej. Skąd Kent wie, że moje organizmy odniosłyby więcej korzyści? A jak Kent określił względne ilości różnych jonów w tym suplemencie? Jakie to kwoty? Jeśli chciałem jednego z nich, skąd mam wiedzieć, że mam wystarczająco dużo?

Wydaje mi się, że to gra w szachy z każdym pionem sztywno połączonym. Wszyscy poruszają się razem, czy tego chcesz, czy nie. Co gorsza, nie wiesz, czym właściwie jest ten ruch, ponieważ Kent zdecydował, ale nie zdradza ci tego. Wydaje się, że to kiepski sposób na zarządzanie akwarium.

Krótko mówiąc nie polecam mieszanin pierwiastków śladowych. Jeśli uważasz, że potrzebujesz (lub chcesz poeksperymentować z) pierwiastkami śladowymi (takimi jak żelazo czy mangan), sugeruję stosowanie pojedynczych dodatków o znanych stężeniach.

Te artykuły zawierają więcej informacji, które odnoszą się do pierwiastków śladowych, chociaż uważaj, że niektóre z nich zawierają różnego rodzaju błędy:

Co to jest woda morska?
http://reefkeeping.com/issues/2005-11/rhf/index.php

To (w) wodzie
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-02/rs/feature/index.php

To wciąż (w) wodzie
http://www.reefkeeping.com/issues/2002-03/rs/feature/index.php

Analiza chemiczna wybranych pierwiastków śladowych w syntetycznych solach morskich i naturalnej wodzie morskiej

https://reefs.com/magazine/a-chemical-analysis-of-select-trace-elements-in-synthetic-sea-salts-and-natural-seawater/

Badanie soli w akwariach śródlądowych raf, część I
https://reefs.com/magazine/inland-reef-aquaria-salt-study-part-i/

Badanie soli w akwariach śródlądowych raf, część II

https://reefs.com/magazine/inland-reef-aquaria-salt-study-part-ii/

Toksyczność pierwiastków śladowych: prawda czy mit?

https://reefs.com/magazine/toxicity-of-trace-elements-truth-or-myth/

Spoiwa fosforanowe na bazie aluminium i na bazie aluminium
http://www.advancedaquarist.com/issues/july2003/chem.htm

Akwaria rafowe z metalami o niskiej rozpuszczalności
http://www.reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/index.php

Pierwszy artykuł dotyczący żelaza: Makroalgi i zalecenia dotyczące dawkowania
http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

Drugi artykuł dotyczący żelaza: Żelazo: spojrzenie na organizmy inne niż makroalgi

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iron-a-look-at-organisms-other-than-macroalgae/

Streszczenie


akwaryści dodają do swoich akwariów wiele suplementów. Niektóre są krytyczne, niektóre są korzystne dla niektórych systemów rafowych, niektóre mogą być stratą czasu i pieniędzy, a niektóre mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Wśród krytycznych do użycia są wapń i zasadowość. Niemal każdy akwarysta rafowy musi je uzupełniać w taki czy inny sposób. Zakładając, że te dwa parametry zaczynają się w odpowiedniej równowadze, najłatwiej jest utrzymać je w ten sposób, stosując system, który dodaje stały stosunek wapnia do zasadowości, przy czym ten stosunek jest takim samym stosunkiem, jaki jest stosowany do tworzenia węglanu wapnia, na przykład w szkielety koralowe. Nie ma jednego najlepszego systemu do zastosowania, ale najbardziej popularne są reaktory z wodą wapienną (kalkwasser), węglan wapnia/dwutlenek węgla i systemy dwuczęściowe, a każdy z nich ma swoje wady i zalety, które mogą sprawić, że będzie lepiej pasował do danej rafy akwarium.3 /CO 2 lub system dwuczęściowy) i może to być dobry sposób na wykorzystanie specjalnych atrybutów różnych systemów.

Okazjonalne korekty za pomocą suplementu wapnia lub tylko alkalicznego (takiego jak chlorek wapnia lub soda oczyszczona) mogą być konieczne, aby początkowo zrównoważyć poziomy i utrzymać to na właściwym torze w dłuższej perspektywie. Tego rodzaju dodatki mogą być szczególnie potrzebne, jeśli mieszanka soli używana do podmian wody nie odpowiada docelowym parametrom wody w akwarium. Nie używaj buforu ani suplementu alkalicznego w celu zwiększenia pH bez monitorowania zasadowości, w przeciwnym razie pH może być nadal zbyt niskie, a zasadowość stanie się zbyt wysoka. Są lepsze sposoby na podniesienie pH, które zostaną omówione bardziej szczegółowo w przyszłym miesiącu.

Suplementy magnezu mogą być przydatne w niektórych akwariach, zwłaszcza w tych, w których stosuje się suplementy wapnia, które w inny sposób nie dodają magnezu. Na przykład woda wapienna dodaje niewiele magnezu, podczas gdy system dwuczęściowy może dodać wszystko, co jest potrzebne.

Wielu odnoszących sukcesy akwarystów nie dodaje nic więcej. Ci, którzy hodują makroalgi, mogą pożytecznie rozważyć dodanie żelaza, a hodowcy gąbek i niektóre inne bezkręgowce mogą rozważyć dodanie krzemianu. Ludzie, którzy lubią eksperymentować, mogą rozważyć dodanie pewnych aminokwasów i kwasów tłuszczowych, ale nie dodaję ich rutynowo.

Do mojego systemu dodaję tylko wodę wapienną, żelazo i krzemian. Zwiększam mieszankę soli Instant Ocean, której używam do podmian wody (1% objętości wody zmienia się automatycznie każdego dnia) wapniem (wzrost o 70 ppm przy użyciu chlorku wapnia Dowflake™), ponieważ na początku jest ona za niska w stosunku do normalnego wapnia z. Wzmacniam również mieszankę soli Instant Ocean magnezem (wzrost o 150 ppm przy użyciu chlorku magnezu MAG Flake™), aby zrównoważyć straty magnezu w akwarium.

Generalnie nie polecam dawkowania jodu, strontu, boranu lub mieszanki pierwiastków śladowych, przynajmniej początkującym.

Bez względu na to, jakie metody wybierzesz do swojego akwarium, upewnij się, że rozumiesz, co dodajesz i dlaczego. Następnie spróbuj ustalić rutynę i trzymać się jej.

I nie zapomnij cieszyć się swoim akwarium

Edytowane przez Gość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×