Skocz do zawartości
Daro73

Zerowy poziom fosforanów

Rekomendowane odpowiedzi

W moim akwarium mam zerowy poziom fosforanów, mierzone przez testy kropelkowe Salifert i specjalnie kupiony fotometr. Na fotometrze mam poziom 0.00. Próbowałem podbić poziom fosforanów poprzez naturalne metody takie jak niepłukane mrożonki. Niestety te zabiegi nie dały kompletnie nic. W końcu kupiłem preparat ATI nutrition p zawierający fosforany, zacząłem dozowanie odrobinę  więcej niż wynika to z kalkulatora producenta. Efekt tych zabiegów jest następujący, poziom fosforanów zaczyna być wykrywany ale jedynie przez krótki czas po podaniu preparatu, po dwóch godzinach po podaniu, no może trzech poziom znowu wynosi 0.00. Czy ktoś jest w stanie wyjaśnić mi ten ewenement. Reagenty były sprawdzane, urządzenie tak samo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Czy masz w akwarium jakiś absorber fosforanów? Jaką metodą prowadzisz zbiornik? Napisz coś więcej o akwarium?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie mam absorbera fosforanów bo i tak bez niego mam zerowy poziom, stosuję tylko purigen który nie działa na fosforany. Co do prowadzenia zbiornika to dozuję jedynie ATI essentials pro i od jakiegoś czasu ATI nutrition P. Parametry w akwarium dzięki suplementacji mam dobre i stabilne. Martwi mnie jedynie bardzo zachwiany stosunek azotanów do fosforanów który jak podejrzewam jest przyczyną plag które nawiedzają moje akwarium. Samo akwarium to 250l zbiornik wraz z 95l sumpem, obsada zróżnicowana od montipory talerzowej po xenię pulsującą

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A jaki masz poziom no3? Stosujesz jakieś bakterie? Vsv? Masz Dino, cyjano?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Poziom no3 mam góra 2, bakterie jakie stosuje to bacto reef balls, takie rozpuszczalne kulki. No właśnie powodem mojej walki jest to że ciągle nawiedzają  mnie jakieś plagi, jak skończę z dino to za jakiś czas nawiedza mnie cyjano. Podejrzewam a raczej wiem ze 100% pewnością że powodem plag jest zachwiany stosunek fosforanów do azotanów . Byłoby dobrze gdyby udało mi się ustawić fosforany na poziomie 0.20, inaczej walka z plagami nie ma sensu. I vsv nie stosuję

Edytowane przez Daro73

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja przy Dino i cyjano zawsze miałem fosforany na b niskim poziomie . Jak wygrałem z plagami to fosforany zaczęły rosnąć. Ja użyłem mycosydol z colombo. Tylko jest z nim problem .korale dostają w kość

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Całkiem niedawno stosowałem mycosydol  do walki z plagą. Mogę powiedzieć że wygrałem połowicznie bo plagi wcześnie czy później i tak wrócą a poziom po4 jest niski

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z plagami trzeba się pilnować i szukać przyczyny skąd się wzięły. Ja przed plagami przestałem stosować jakie kolwiek bakterie. I zrobiło się miejsce dla plag

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fosforany powinny być poniżej 0.1 dla SPS najlepiej 0.00 masz dobre fosforany szukaj przyczyny gdzie indziej. Prawdopodobnie masz zbyt dużo węgla organicznego w wodzie który jest pożywką dla plag. Ja też tak miałem, NO3 na poziomie prawie nie wykrywalnym i PO4 0.00 i naprzemiennie dino i cjano .... shit....  Problem się skończył jak kiedyś stanął reaktor biopellet i zagnił. Musiałem go wyciągnąć a peletki wywalić do kosza. W ciągu kilku dni plagi zniknęły wtedy zrozumiałem że biopelety produkowały za dużo pożywki bakteryjnej w stosunku do potrzeb koloni bakterii w akwarium. Nadwyżki zasilały "plagi"      

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Ja z pelletami miałem odwrotny problem. Jak się kręciły to wszytko było ok. A jak filtr się zablokował to bakterie nie miały pożywki i pojawiły się plagi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Fosforany udało mi się ustabilizować na poziomie 0.04-0.05, ale plagi mam dokładnie tak samo, naprzemiennie dino i cjano. Tyle że nie stosuje biopelletek. Stosowałem je dawno temu i to przez krótki czas. Zaprzestałem ich stosowania bo się nie rozpuszczały. Od jakiegoś czasu stosuję bakterie bacto reef balls  postaci kulek które powinny się rozpuszczać pod wpływem wody morskiej, U mnie także się nie rozpuszczają, podejrzewam że pożywki bakteryjnej nie mam raczej za dużo.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wprowadź do akwarium jak najwięcej życia ale nie ryb ....tylko korali i ukwiałów czyli potencjalnych reducentów wszelkich biogenów. Wyższe formy życia w końcu zdominują niższe. Jeżeli chodzi o chemie wody to dobrze jest najpierw zastanowić się jak jest w naturze. Jeżeli woziłbyś próbkę wody znad rafy koralowej to nie znajdziesz tam NO3 czy PO4 jest to środowisko zdecydowanie UNLS ale z drugiej strony bogate w pokarm naturalny ... plankton. W akwarium musisz to poniekąd naśladować. Biogeny powinny zmierzać do 0 a z drugiej strony trzeba zadbać o pokarm dla korali czyli odpowiednio karmić.  Jest jedno ale ...akwarium to nie morze wiec jeżeli nie masz super automatyki to musisz trzymać buforowość wody na wysokim poziomie czyli KH zbliżone do 8,0. No chyba że masz super hiper komputery to możesz mieć KH 6 a nawet 5 tyle że jedziesz wtedy bez hamulca chemicznego, cokolwiek zostanie dodane do wody może drastycznie zmienić jej odczyn pH . Jeden z największych autorytetów w Polsce jeżeli chodzi o hodowlę SPS Pan Tryc KH trzyma 8,0 ... plagi to zazwyczaj nadmiar "czegoś" w akwarium ... zauważ że jeżeli zalał byś akwa czystym RO nigdy nie powstanie tam żadna plaga. Szukaj tego czego masz za dużo ... Sprawdź sylikaty i swoje RO, żaden filtr nie jest doskonały a normy wody wodociągowe znacznie odbiegają od naszych potrzeb w akwa //

I najważniejsza zasada na koniec ... stabilność ... nawet jeżeli idziesz z parszywych parametrów do dobrych to rób to powoli. Pośpiech jest wskazany tylko przy łapaniu pcheł.... morska flora i fauna nie lubi gwałtownych zmian.  stability per success ... SPS

Edytowane przez Pante

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
7 godzin temu, Pante napisał:

najważniejsza zasada na koniec ... stabilność ... nawet jeżeli idziesz z parszywych parametrów do dobrych to rób to powoli. Pośpiech jest wskazany tylko przy łapaniu pcheł.... morska flora i fauna nie lubi gwałtownych zmian.  stability per success ... SPS

To jest całe sedno sprawy . Stabilność.

Jak się parametry rozjadą z jakichś przyczyn( przelanie ro , brak prądu oto)

To korale często dadzą znać o tym w późniejszym czasie. Trzeba robić wszystko powoli. Bez gwałtownych  zmian

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Kilka słów wyjaśnienia, parametry mam dość stabilne bo codziennie dozuję ATi essentials Pro. Co jakiś czas robię pomiary i kh utrzymuję na poziomie 8, chociaż ostatnio zauważyłem lekki spadek kh pomimo dozowania, wapń 440, magnez 1500 zapewne podbity przez ATI, krzemiany sprawdzam co jakiś czas testem Saliferta, wkłady i żywicę sprawdzam i wymieniam regularnie, wodę  mam z własnego ujęcia, na wyjściu z filtra  mam 000-001. Właśnie nie wiem czego może być za dużo, prowadzenie akwarium morskiego nauczyło mnie cierpliwości, wszelkie zmiany staram się wprowadzać bardzo powoli. Do tej pory nie robiłem testu icp, może warto go zrobić by sprawdzić więcej parametrów ????

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A może tak od początku:)...ile czasu ma zbiornik? Innymi słowy, kiedy założyłeś akwarium lub zrobiłeś restart?

Jakie masz życie w zbiorniku (koralowce), ile ryb, ile żywej lub suchej skały?

Jaki odpieniacz?

Najlepiej wrzuć fotkę swojego zbiornika.

Edytowane przez AniaWol

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Od początku, będzie trochę ciężko bo część życia mam przeniesione z mniejszych zbiorników z którymi zaczynałem przygodę z akwarystyką morską. Mogę przyjąć że najstarsze koralowce miękkie mam około 4 lat. Potem powiększałem zbiornik, dokładałem życie aż do docelowego 250l plus prawie 100l sump. Co do obsady to z ryb para błazenków,mandaryn, salarias i ostatnio dokupiony brzydal. Koralowce obsada mieszana od Capnelli, xenia,po montiporę talerzową,seratopora itp. Startowałem na żywej skale, skały nie wiem ile jest wagowo ale wizualnie dość dużo, odpieniacz DIY który kupiłem nieskończony i który miał pracować w zbiorniku 500l

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×